🔹تعدادی پیکان به سرعت و براساس قیمت هر دستگاه ۱۵ هزار تومان پیش‌فروش شد‌ اما در طول سال با مشکلات بسیاری از نظر فروش پیکان مواجه شدیم، زیرا سایر فروشندگان علیه این خودرو تبلیغات فراوانی می‌کردند.

🔹مثلاً در ماه‌های اول مردم تصور می‌کردند موتور پیکان جوش می‌آورد و علت این بود که این مدل چون جدید بود، ترتیبی در ساخت موتور داده شده بود که حرارت آب در داخل موتور به ۱۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسید. اتومبیل‌های سواری که وارد ایران می‌شدند ‌ درجه حرارت آب که روی داشبورد مقابل راننده بود، طوری تنظیم شده بود که درجه را به خط قرمز نرساند در صورتی که در انگلستان این اشکال را در نظر نگرفته بودند و در رادیاتور را طوری ساخته بودند که منفذی نداشت و چون ارتفاع فلات ایران از سطح دریا بیشتر از هزار متر است، درجه حرارت آب کمی بالا می‌رفت و در نتیجه درجه به خط قرمز می‌رسید.

🔹رانندگان هم در رادیاتور را برای کنترل مقدار آب رادیاتور باز می‌کردند و آب جوش فواره می‌زد. این مسئله به جایی رسیده بود که نشریۀ توفیق کاریکاتوری کشیده بود از ماشین پیکان و روی رادیاتور آن سماوری کار گذاشته بود و بخار آب از سماور به آسمان می‌رفت در تصویر قوری چای هم پیدا بود و کسی در استکان، چای می‌ریخت. با اینکه همین اتومبیل در انگلستان به فروش رسیده بود و از این نظر هیچ عیبی نداشت، تصمیم گرفتیم به پروانه آن دو پره اضافه و رادیاتور‌ها را نیز قوی‌تر کنیم. اوایلی که با شکل جوش آوردن موتور پیکان روبه‌رو شده بودیم متوجه شدیم این مسئله کاملاً جنبه روانی دارد.

🔹یک روز که به تعمیرگاه رفته بودم، به ایرج‌ سالاری، مدیر تعمیرگاه گفتم دستگاه حرارت‌سنج پیکان را باز کنید و دسته‌ای را که در داخل حرارت‌سنج حرکت می‌کند و به درجه قرمز می‌رسد، طوری پایین بیاورید که در موقع مسافرت و طی راه طولانی عقربه نشان‌دهنده درجه حرارت به نقطه‌ قرمز نرسد. درجه حرارت سه دستگاه پیکان را پایین آوردیم و آن‌ها را در اختیار سه راننده گذاشتم و گفتم هرکدام اتومبیل را در جاده‌هایی لااقل با سرعت یکصد کیلومتر راه‌ ببرند.

🔹پس از بازگشت عقربه دستگاه‌ها حتی به نزدیک خط قرمز هم نرسیده بود. گفتم با تمام پیکان‌هایی که برای سرویس اولیه می‌آورند، همین کار را بکنند. دیگر مسئله جوش آمدن به کلی منتفی شد و مشتریان کمال رضایت را داشتند اما برادرم چون مقدار زیادی رادیاتور چهارلوله و پروانه‌ شش پره برای سرد کردن بیشتر آب سفارش داده بود، زیر بار پایین آوردن عقربه درجه حرارت نمی‌رفت لذا به تعمیرگاه دستور دادم هر اتومبیل پیکانی که برای سرویس اولیه می‌آید این کار را در آن انجام دهند.

🔹اینکه مردم تصور می‌کردند موتور پیکان جوش می‌آورد، ناشی از همین مسئله‌ جزئی بود. ضمناً کلاچ پیکان در جاده‌های خاکی ایران خوب کار نمی‌کرد و به مشکلاتی برمی‌خورد . این نواقص را هم با همکاری متخصصان روتس رفع کردیم. شایعات و حرف‌های ناروا روند کار را مشکل‌تر می‌کرد…

✍️بخشی از ‌کتاب «پیکان سرنوشت ما» ‌‌خاطرات احمد خیامی، موسس ایران‌ناسیونال (ایران‌خودرو)، به نقل از ‌انتخاب‌

دیدگاهتان را بنویسید