🔹 رئیس انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور می‌گوید سهم کارگران ساختمانی از حوادث ناشی از کار حدود ۵۰درصد است، به عبارتی دیگر هر ۱۰ تا ۱۵روز یکبار در حوزه ساخت و ساز حادثه تلخی برابر با معدن طبس رخ می‌دهد.

🔹 به گزارش چندثانیه، براساس آمار رسمی خانه کارگر سالانه حدود هزار و ۴۰۰ کارگر ساختمانی در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند، این درحالی است که قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی از سال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده، اما تامین اجتماعی از اجرای آن شانه خالی می‌کند.

🔹 اکبر شوکت، رئیس انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور در این رابطه به خبرنگار چندثانیه گفت: بیش از ۵۰۰هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه قرار دارند که به دلیل تفسیر به رای سازمان تامین اجتماعی و وزارت کشور از این حق محروم شده‌اند.

🔹 وی با اشاره به اینکه مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر ارایه ساز و کاری برای پرداخت بیمه کارگران ساختمانی پس از یکسال بررسی در کمیسیون و ۶ماه تحقیق در مرکز پژوهش‌ها، در صحن علنی رای نیاورد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد نمایندگان مخالف کارگران از قدرت بالاتری برخوردار هستند، این اقدام مجلس به معنای حمایت از بساز بفروش‌ها و پشت کردن به کارگران بود.

🔹 این فعال کارگری تصریح کرد: براساس مصوبه قانونی کارفرمایان باید ۲۵درصد از عوارض شهرداری را به حساب تامین اجتماعی پرداخت کنند. و تامین اجتماعی هم از محل مجموع عوارض منابع مورد نیاز برای بیمه کارگران ساختمانی را تامین کند، اما یک تخلف بزرگ در این زمینه رخ می‌دهد و این است که رقم عوارض دستکاری می‌شود.

🔹 وی ادامه داد: سال گذشته ۱۰۰هزار میلیارد عوارض دریافت شده که باید ۲۵هزار میلیارد آن به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شد، اما مبلغ واریزی تنها ۸هزار میلیارد تومان بوده است.

🔹 شوکت در ادامه تاکید کرد: مجلس و وزارت کشور حمایتی از بخش کارگری نمی‌کنند، درحالی که آنها ۷درصد شاغلان را تشکیل می‌دهند و ۵۰درصد حوادث ناشی از کار به کارگران ساختمانی بازمی‌گردد. سطح حوادث به قدری بالا است که گویی هر ۱۰ تا ۱۵روز یکبار برای کارگران ساختمانی یک حادثه معدن طبس رخ می‌دهد، اما بخش عمده‌ای کارگران ساختمانی از بیمه و مزایای آن محروم هستند.

🔹 رئیس انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: در بسیاری از مناطق کشور سازندگان مشمول ماده ۱۰۰ شده‌اند و جریمه‌های سنگین به شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند، اما هیچ کدام از مبالغ این جریمه‌ها به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌شود و شهرداری‌ها و وزارت کشور عملا نسبت به موضوع کارگران ساختمانی بی‌توجه هستند.

🔹 وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با تغییرات صورت گرفته، وزارت کشور، مجلس و شهرداری‌ها دست از حمایت و کمک به مافیاهای ساخت و ساز بکشند./چندثانیه اقتصاد

✍️ دارا بختیاری

دیدگاهتان را بنویسید