🔹بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲,۸۳۷ هزار میلیارد تومان و کل منابع یارانه‌های نقدی ۳۱۸هزار میلیارد تومان برای یکسال بود، که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت هزینه یارانه‌ها کمتر از ۱۰درصد بودجه عمومی دولت‌ است.

🔹به گزارش چندثانیه، براساس آمار رسمی مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون حدود ۸۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت می‌کنند که در این میان ۳دهک اول ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های ۴تا ۹ ماهیانه ۳۰۰هزار تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

🔹طبق آخرین آمار وزارت کار ۲۵میلیون ایرانی در ۳دهک اول قرار می‌گیرند و مابقی یارانه‌بگیران در دهک‌های چهارم تا نهم هستند که مشمول یارانه ۳۰۰هزار تومانی می‌شوند.

🔹با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که دولت ماهیانه مبلغ ۴۰۰هزار تومان برای ۲۵نفر واریز می‌کند، به عبارتی پرداخت یارانه نقدی ۳دهک اول در ماه برای دولت ۱۰هزار میلیارد هزینه دارد.

🔹از آنجایی که یارانه‌های نقدی مشمول ۸۰میلیون نفر می‌شود، با کسر ۲۵میلیون نفر می‌توان گفت که ۵۵میلیون ایرانی که در دهک چهار تا نهم قرار دارند، ماهیانه ۳۰۰هزار تومان به عنوان یارانه نقدی از دولت دریافت می‌کنند.

🔹با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که پرداخت یارانه نقدی برای ۵۵میلیون ایرانی دسته‌بندی شده در دهک‌های چهارم تا نهم برای دولت بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

🔹در مجموع پرداخت یارانه‌های نقدی دهک‌های اول تا نهم در ماه بیش از ۲۶هزار میلیارد تومان هزینه دارد، اگر در نظر داشته باشیم که دولت ماهیانه ۲۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان یارانه به دهک‌های یک تا نهم پرداخت می‌کند. مبلغ سالانه آن می‌شود ۳۱۸هزار میلیارد می‌شود.

🔹بودجه کل سال ۱۴۰۳ مبلغ۶۳،۴۷۰،۰۰۸ هزار میلیارد بود که نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰درصدی داشت، درحالی که از سال ۱۴۰۱ تا کنون هیچ تغییری در میزان یارانه‌های نقدی اتفاق نیفتاده، دولت‌ها هرساله از یارانه‌های نقدی به عنوان بارمالی سنگین یاد می‌کنند.

🔹درحالی که بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۸۳۷ هزار میلیارد تومان بود، یارانه نقدی کل خانوار ۸۰میلیونی دهک اول تا نهم ۳۱۸هزار میلیارد تومان بود که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که کل مبلغ یارانه‌ها کمتر از ۱۰درصد بودجه عمومی دولت است.

🔹گفتنی است، بودجه عمومی در واقع حساب دخل (مالیات، نفت و…) و خرج دولت و دستگاه‌های دولتی و ادارات (دستمزد کارمندان، هزینه‌های روزمره و هزینه‌های عمرانی و…) است./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید