خسرو کفیلی

علیرضا یوسفی رکوددار جوانان جهان ، جام قهرمانی لیگ وزنه برداری باشگاه های ایران را به اصفهان برد.
هفته سوم / پایانی / لیگ وزنه برداری باشگاه های ایران به میزبانی تیم ملی حفاری اهواز با حضور شماری از قهرمانان ایران رشته ورزشی برگزار شد و تیم ذوب آهن اصفهان در رقابتی نزدیک و فشرده با تیم ملی حفاری اهواز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
ذوبی ها که با مصدومیت رسول معتمدی ملی پوش وزنه برداری ایران در هفته اول لیگ امید چندانی برای کسب عنوان قهرمانی نداشتند ، در دو هفته باقی مانده تا پایان لیگ با هدایت علی جباری مربی سابق تیم ملی وزنه برداری کشورمان جبران مافات کردند و در میان بهت و حیرت همگان بار دیگر عنوان قهرمانی لیگ را از آن خود کردند.
وزنه برداران تیم ذوب آهن اصفهان که حضورشان در هفته سوم لیگ تا روزهای پایانی به علت عدم پرداخت مبلغ قراردادشان توسط مسوولان این باشگاه در پرده ابهام قرار داشت پس از رفع این مشکل و قول های داده شده ، حضور قدرتمندی در هفته پایانی داشتند و با کسب ۱۸۲۲ امتیاز و اختلاف ۱۰ امتیازی با تیم ملی حفاری اهواز بر سکوی نخست ایستادند و تیم سایپا با ۱۷۲۴ امتیاز سوم شد.
تیم های مناطق نفت خیز جنوب، نیروی هوایی / عقاب / ، رعد پدافند هوایی و نیروی زمینی در رده های چهارم تا ششم قرار گرفتند.
اوج رقابت های این هفته که تعیین کننده سرنوشت قهرمانی این دوره از رقابتهای لیگ بشمار می رفت ، پیکارهای دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم بود ، دسته ای که سه وزنه بردار برتر کشورمان به نام های علی داودی از تیم ملی حفاری اهواز ، آیت شریفی از تیم سایپا و علیرضا یوسفی از تیم ذوب آهن اصفهان در آن حضور داشتند.
در رقابتهای این دسته در صورتی که داودی نایب قهرمان بازی های المپیک توکیو عنوان نخست را کسب می کرد ، جام قهرمانی را در اهواز نگه می داشت و در غیر این صورت ذوبی ها سکوی قهرمانی را فتح می کردند.
با آغاز رقابتهای این دسته و در حرکت یک ضرب ، این آیت شریفی بود که با زدن وزنه ۱۹۵ کیلوگرم بالاتر از داودی و یوسفی که وزنه های ۱۹۴ و ۱۸۱ کیلوگرم را مهار کردند، قرار گرفت. ولی با شروع رقابتهای حرکت دو ضرب این دسته، این یوسفی بود که قدرت نمایی کرد و در میان تعجب همگان و در حضور دو ملی پوش فوق سنگین کشورمان با مهار وزنه ۲۴۱ کیلوگرم و رسیدن به حدنصاب مجموع ۴۲۲ کیلوگرم عنوان نخست را کسب کرد.
یوسفی در این حرکت پس از زدن وزنه ۲۲۴ و تثبیت حضورش در جدول در حرکت دوم خود مغلوب وزنه ۲۴۱ کیلوگرم شد ولی در حرکت سوم این وزنه را اسیر دستهای خود کرد و به کار خود خاتمه داد. این در حالی بود که داودی درسه حرکت خود تنها یک بار پیروز شد.
داودی پس از آنکه وزنه ۲۲۳ کیلوگرم را زد برابر وزنه های ۲۳۶ و ۲۴۰ کیلوگرم متوقف شد و با حدنصاب مجموع ۴۱۷ کیلوگرم دوم شد.
آیت شریفی نیز تنها یک بار و آن هم وزنه ۲۲۰ کیلوگرم را زد و دو بار برابر وزنه ۲۴۱ کیلوگرم مغلوب شد و با حدنصاب مجموع ۴۱۵ کیلوگرم جایگاهی بهتر از سومی کسب نکرد.
از دیگر اتفاقات رقابتهای این هفته می توان به شکست کیانوش رستمی ملی پوش تیم سایپا در مقابل میر مصطفی جوادی دیگر ملی پوش دسته ۸۹ کیلوگرم کشورمان و ناکام بزرگ تیم ایران در رقابتهای جهانی کلمبیا که برای تیم ملی حفاری اهواز وزنه می زد ، اشاره کرد .
جوادی که پس از ناکامی در رقابتهای جهانی کلمبیا به یک دسته بالاتر آمده است در رقابتهای این هفته با حدنصاب مجموع ۳۵۶ کیلوگرم چهار کیلوگرم بیشتر از کیانوش وزنه زد و بر سکوی نخست این دسته ایستاد.
جوادی در حالی بر رستمی غلبه یافت که رستمی پس از بازگشت از رقابتهای جهانی کلمبیا در هفته دوم لیگ وزنه نزد و به استراحت و ریکاوری پرداخت.
علیرضا معینی وزنه بردار جوان تیم ذوب آهن اصفهان نیز در حضور این دو ملی پوش وزنه برداری ایران در حرکت یک ضرب دست به کار بزرگی زد و با مهار وزنه ۱۶۴ کیلوگرم بالاتر از جوادی و رستمی در رده نخست ایستاد .
معینی که در حرکت دو ضرب ضعفهای بسیاری دارد در حرکت دو ضرب نتوانست برتری خود را حفظ کند و در این حرکت با زدن وزنه ۱۸۰ کیلوگرم و با حدنصاب مجموع ۳۴۴ کیلوگرم جایگاهی بهتر از سومی کسب نکرد.
رقابت مهدی کرمی ملی پوش دسته ۱۰۹ کیلوگرم تیم ذوب آهن اصفهان و پیمان جان وزنه بردار تیم سایپا تهران نیز دیدنی بود.
کرمی که در رقابتهای وزنه برداری بازی های همبستگی کشورهای اسلامی که چندی پیش در ترکیه برگزار شد پایین تر از پیمان جان در رده سوم ایستاده بود در رقابتهای این هفته موفق به شکست حریف خود شد و عنوان نخست این دسته را از آن خود کرد.
در دیگر پیکارهای اوزان این مسابقات ، حسن گل پرور از تیم ذوب آهن اصفهان ،‌شایان احمدی نژاد از مناطق نفت خیز جنوب ، حافظ قشقایی از ذوب آهن اصفهان ، جابر بهروزی از سایپا ، حسین سلطانی از ملی حفاری اهواز ، سید ایوب موسوی از مناطق نفت خیز جنوب ، رضا بیرانوند از ملی حفاری اهواز و مهدی کرمی از ذوب آهن اصفهان عناوین نخست را کسب کردند.
همزمان با برگزاری لیگ وزنه برداری باشگاه های ایران ، رقابتهای لیگ جوانان نیز برگزار شد و در پایان تیم ذوب آهن اصفهان با کسب ۷۴۲ امتیاز بر سکوی نخست ایستاد و تیم های نیروی زمینی و ملی حفاری اهواز با ۷۱۴ و ۷۰۰ امتیاز دوم و سوم شدند.
تیم های عقاب و مناطق نفت خیز جنوب نیز با ۶۹۳ و ۶۸۸ امتیاز در رده های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید