✍️ مهدی بستانچی رئیس انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران

🔹مهندس هدایت‌الله دهش  بنیانگذار ساراول و از پیشگامان صنعت تهویه مطبوع نوین ایران در ٩٩ سالگی درگذشت و صنعت ما یکی از چهره های پیشرو و موفق خود را از دست داد. مهندس دهش چهره ماندگار صنعت در زندگی شخصی همواره به خوش خلقی و نیکوکاری و در زندگی حرفه ای به تولید و از همه مهمتر ایرانی بودن مشهور بود.

🔹افتخار به ایرانی بودن مهندس دهش آنجا خودش را به خوبی نشان می داد که در حوزه شخصی باوجود ثروت فراوانش، تمام وسایل زندگی حتی خودروی سواری اش ایرانی بودند و در این تهران پر ترافیک با سمند تولید ایران خودرو تردد می کرد و در ساخت و تولید بر روی فن کوئل ها و چیلرها و سایر محصولات ساراول هک کرده بود: با افتخار ساخت ایران!

🔹مهندس دهش بعد از فارغ التحصیل شدن از آمریکا به ایران بازگشت در اواخر دهه ٣٠ فناوری نوین تهیه مطبوع را از آمریکا به ایران آورد و با تاسیس ساراول فرایند انتقال فناوری و مهندسی مجدد سیستم های هواساز را بنیان گذاشت و در کنار تولید به صادرات محصولاتش اقدام کرد.

🔹کار دیگر مرحوم دهش، پرورش و تربیت مهندسین و مدیران صنعتی بود تا در کنارش در ساراول و دیگر شرکت های نوظهور، زمینه تولید صنعتی محصولات ایرانی را فراهم کنند.

🔹همکارانش در ساراول درباره ویژگی های مدیریتی می گویند: مهندس دهش در کار به نظر مدیران و اعضای تیمش گوش می داد و شخصیتی مشورت گرا بود، نظرها و تصمیماتش را در جلسه بیان می کرد و از مدیران نظرخواهی می کرد، اگر جمع بندی تیم مخالف نظراتش بود، نظر تیم را می پذیرفت.

🔹نکته ی دیگری که شخصیت مهندس دهش را برجسته تر می کرد، تعهدش به کارگران بود. او بسیار مقید بود تا اول ماه حتما پرداخت حقوق انجام شود و این خط قرمزش بود. به مساله رفاهی نیروها نیز بسیار توجه می کرد و با تشویق های مادی، انگیزه نیروی کارش را بالا می برد.

🔹مهندس دهش از جمله نیکوکاران گمنامی بود که جز ساخت خوابگاه دختران دانشگاه تهران، انبوهی از کارهای خیرش پنهان از افکار عمومی است. او سرشار از عشق به ایران بود و بی منت و مخلصانه به مردم عشق می ورزید و به گمانم افتخار به «ایرانی بودن» بارزترین ویژگی این چهره نام دار صنعت ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید