مهاجرانی: حجاب به این پررنگی که در کشور ما و بین فقیهان ما پس از انقلاب مطرح شده ، مطلقا چنین جایگاهی در فقه ندارد
سیدعطاءالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد نوشت:
🔹ما چه پشتوانه نظری و شرعی برای حجاب اجباری داریم؟ حداکثر میتوان گفت، میتوان از شأن حکومت دینی بهره برد و با استناد به «امر به معروف و نهی از منکر» حجاب را اجباری کرد. بسیار خب پس چرا نماز و روزه و حج و خمس و زکات اجباری نیست؟ و هر کدام گشت مخصوص به خود را نداشته و بحمدالله ندارند.
🔹جایی شما دیدهاید و خواندهاید که گفته شده باشد، حجاب جزو اصول دین است؟ رکن دین است؟ اگر کسی حجاب را رعایت نکرد از دین خارج میشود؟ اصلا ما در بین کتابهای فقهمان کتابی با عنوان «کتاب الحجاب» داریم؟!
🔹حجاب به این پررنگی و غلظت که در کشور ما و در بین فقیهان ما پس از انقلاب مطرح شده است، مطلقا چنین جایگاهی در فقه ندارد.
🔹شما مجتهدی را سراغ دارید که در درس خارج فقه خود تا به حال موضوع حجاب را مطرح کرده باشد؟ یادم هست، چندین سال دروس خارج فقه مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی را از رادیو پیگیری میکردم، سالها بحث همچنان در کتاب الحج و بحث طواف بود. مهمتر از بررسی یک موضوع که به عنوان فروع یا شاخههای دین مطرح میشود، میبایست به مقوله حجاب از زاویه «فقه مقاصد» نگریست.
🔹گفته شده است که احکام شریعت برای ایجاد مصلحت و رفع و دفع مفسده وضع شده است، زیرا مبنای شریعت همین است. شریعت تمام ساختار و محتوایش، نگاه به معاش و معاد و عدالت و مصلحت و رحمت است، اگر شاهد بودیم که امری، از عدالت به سوی ستم، از رحمت به سوی قساوت، از مصالح به سوی مفاسد و از خردمندی به سوی بیهودگی گرایش پیدا کرده است، میبایست درنگ کنیم و ببینیم. راه را از کجا کژ و مژ آمدهایم.