✍️ سیدشهاب‌الدین طباطبایی
دبیرکل حزب ندای ایرانیان

🔹مشغول نوشتن نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه درباره حوادث تلخ این روزها بودم که جمله امروز آقای ابراهیم رئیسی با وجود تکراری‌بودنش در این شصت و چند روز، به دلیل دیگری داغِ دلم را تازه کرد.

🔹برای چندمین بار فرموده‌اند: «دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اغتشاش مانع گفت‌وگو است».

🔹شهریور سال گذشته در جلسه جمعی از مدیران رسانه‌ها با ایشان، در نوبتِ صحبتم سه نکته را صریح، شفاف و بی‌ابهام عرض کردم. طبق معمول، اول تاکید کردم کشور ذره‌ای فرصت برای تعلل و آزمون و خطا ندارد، مردم خسته‌اند و منتظر گشایش و اگر نشود هیچ عذری پذیرفتنی نیست.

🔹دوم درباره استفاده از نیروهایی فقط با ظاهر انقلابی و حزب‌اللهی گفتم، که هرکه ریش داشت و تظاهر کرد و بیشتر شعارهای تند داد و بقیه را متهم کرد، به درد کار نمی‌خورد. مردم به این چیزها کار ندارند، از شما تحقق وعده‌ها و رفاه می‌خواهند.

🔹آخرش هم به‌طور مشخص درباره وزارت راه و شهرسازی و وعده چهار میلیون مسکن و وضعیت بلاتکلیف آقای رستم قاسمی گفتم، آنقدر صریح و شمرده گفتم که همه یادشان ماند.

🔹گفتم ایشان غیر از آنکه انگیزه‌ای برای اداره این حوزه ندارند درگیر بیماری هستند که انشالله شفا پیدا کنند، اما آنچه ما شنیده‌ایم و از داخل وزارتخانه می‌گویند این وزیر محال است تعهد و وعده سنگین دولت به مردم را به جایی برساند، وقت می‌گذرد و کاری پیش نمی‌رود و همین امید اندک مردم هم آسیب می‌بیند.

🔹 با تاکید درخواست کردم تا دیر نشده به فکر تعویض وزیر باشید، نه به خاطر خودتان که به خاطر مردم و امیدشان به خانه‌دارشدن.
آن روزها خبری از اعتراض نبود، خیابان‌ها و پشت‌بام‌ها هم آرام بود، مردم نجیبانه در صبر، منتظر تحقق قول‌های انتخاباتی بودند.

🔹با اولویت منتظر کار و مسکن و بورس بودند. آن روزها هم صدا به صدا می‌رسید و هم مانعی برای شنیدن نبود. ماهم فقط در مقام منتقد با ایشان گفت‌وگو می‌کردیم.

🔹و امروز چهارده ماه با فرصت‌سوزی، شعار و توهم گذشت، تا ضررش را مردمی ببینند که امروز بازهم صدای اعتراضشان شنیده نمی‌شود و در اغتشاش گم شده است. همه ضرر کردیم.

🔹البته حالا که دقت می‌کنم آقای رئیسی درست می‌گوید، اغتشاش مانع گفت‌وگوی واقعی است، و اغتشاش فقط کف خیابان نیست، اگر اغتشاش کف خیابان را محکوم می‌دانیم که هست، اختلال در گیرندگی و ذهن گیرندگان را هم باید جدی بگیریم.

🔹معتقدم آنچه این روزها می‌بینیم و هیچ دلسوز و نگرانِ کشور به آن راضی نیست، حاصلِ همین اختلالی است که در زمان و وقت مناسب جدی گرفته نشده است.

🔹همیشه با خوش‌بینی و امیدواری فراتر از استانداردم معتقد بودم. مشارکت‌ جویی و دعوت به گفت‌وگوها واقعی است. می‌گفتم شاید ما با مدل درستش نمی‌گوییم، حالا اما می‌گویم ایراد بیش از آنکه از فرستنده و فضای گفت‌وگو باشد، در گیرنده‌ها بوده و هست.

🔹آقای رئیسی درست می‌گوید.
و البته هنوز هم معتقدم اندک روزنه امید در گفت‌وگوی واقعی و البته موثر ممکن است یافت شود. به شرط آنکه گیرنده‌ها مغشوش نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید