هاآرتص گزارشی منتشر کرده و گفته اسرائیل در دو دهه گذشته یک اتحاد استراتژیک با آذربایجان داشته و به این کشور با اکثریت شیعه، تسلیحات به ارزش میلیارد‌ها دلار می‌فروشد و در مقابل، آذربایجان، برای اسرائیل نفت و دسترسی به ایران را تامین می‌کند. یکی از این موارد، فرار عوامل موساد با اسناد هسته‌ای ایران از طریق آذربایجان به سمت اسرائیل بوده است.

دزدیدن اسناد هسته‌ای ایران

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: تحقیقات هاآرتص بر اساس داده‌های هوانوردی که در دسترس عموم است، نشان می‌دهد که ده‌ها پرواز باری توسط خطوط هوایی Silk Way آذربایجان طی هفت سال بین باکو و فرودگاه اسرائیل برای تبادل تسلیحات به ارزش میلیاردها، نفت و دسترسی اسرائیل به ایران برقرار شده است؛ تبادلاتی که با افزایش تنش‌ها بین آذربایجان و ایران و ارمنستان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های خارجی، آذربایجان به موساد اجازه داده شعبه‌ای برای نظارت بر آنچه در ایران در حال وقوع است، ایجاد کند و حتی فرودگاهی را برای کمک به اسرائیل در صورت تصمیم به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران آماده کرده است.

گزارش‌های دو سال پیش حاکی بود عوامل موساد که آرشیو هسته‌ای ایران را دزدیده‌اند، آن را از طریق آذربایجان به اسرائیل قاچاق کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسمی از آذربایجان، در طول سال‌ها، اسرائیل پیشرفته‌ترین سیستم‌های تسلیحات خود از جمله موشک‌های بالستیک، سامانه‌های دفاع هوایی و جنگ الکترونیک، پهپاد‌های کامیکازه و … را به این کشور فروخته است.

سیلک‌وی یکی از بزرگترین خطوط هوایی باربری در آسیا است و طبق اسناد رسمی به عنوان پیمانکار برای وزارتخانه‌های مختلف دفاع در سراسر جهان فعالیت می‌کند. این شرکت سه پرواز هفتگی بین باکو و فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون با هواپیما‌های باربری بوئینگ ۷۴۷ انجام می‌دهد و سال گذشته سومین شرکت حمل‌ونقل خارجی بزرگ از نظر حجم بار در بن گوریون بود.

ارقام فاش‌شده در هاآرتص برای اولین بار نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶، هواپیما‌های IL76 این شرکت حداقل ۹۲ بار در فرودگاه عودا، مقصدی غیرعادی برای هواپیما‌های باری غیرنظامی، فرود آمده‌اند. Silk Way یکی از معدود خطوط هوایی است که در عودا فرود می‌آید. در طول این سال‌ها، تعداد انگشت‌شماری از خطوط هوایی اروپای شرقی حامل مواد منفجره و تسلیحات، در آنجا فرود آمده و برخاسته‌اند. یک گزارش تحقیقی در رسانه‌های چک در سال ۲۰۱۸ نشان داد که شرکت هواپیمایی سیلک‌وی سلاح‌های ممنوعه‌ای را برای فروش به آذربایجان (با وجود تحریم‌های تسلیحاتی) از طریق اسرائیل حمل کرده است.

منابع صنعت هوانوردی به هاآرتص گفتند که قانون هوانوردی اسرائیل حمل و نقل مواد منفجره از فرودگاه بن‌گوریون را ممنوع کرده است، زیرا این فرودگاه در قلب یک منطقه پرجمعیت قرار دارد. به گفته این منابع، تنها فرودگاهی که مجاز به واردات و صادرات تسلیحات است، پایگاه نیروی هوایی اسرائیل در عودا است. در اکتبر ۲۰۱۳، «گیورا روم» رئیس سازمان هوانوردی غیرنظامی اسرائیل معافیتی را امضا کرد که طی آن به هواپیما‌های سیلک‌وی اجازه می‌داد محموله‌های تسلیحاتی را از اوودا به یک فرودگاه نظامی در حومه باکو ببرد. این معافیت که در آن زمان در وب‌سایت سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید