🔹چندی پیش تصویر این بره داخل یک «رحم مصنوعی» سر و صدای زیادی ایجاد کرد و محققان می‌گویند اکنون می‌توان بره‌های نارس را تا چهار هفته در آن نگهداری کرد تا به تکامل لازم برسند.

🔹اما حالا به دورانی رسیده‌ایم که احتمالا به زودی می‌توان از رحم مصنوعی برای نوزادان نارس انسان هم استفاده کرد. چون پژوهشگران بیمارستان کودکان فیلادلفیا که این رحم مصنوعی را برای بره‌ها ساخته‌اند، می‌گویند ابداع آنها به مرحله‌ای رسیده که می‌توان آن را روی انسان هم آزمایش کرد.

🔹آنها می‌گویند جهت کسب مجوز‌های لازم برای تست آن روی انسان اقدام کرده‌اند و مدعی هستند که ابداع آنها سبب می‌شود نوزادان بسیار نارس هم شانس بقا پیدا کنند.

🔹نام این رحم مصنوعی EXTEND است و جالب است بدانید ابداع آن سبب ایجاد یک استارت‌آپ هم شده و تا اینجا ۱۰۰ میلیون دلار حمایت مالی نیز دریافت کرده‌ است.

🔹روش کار به این شکل است که نوزاد نارس درون کیسه‌ای قرار می‌گیرد که با یک مایع حاوی الکترولیت‌ها پر شده و محیطی شبیه مایع آمنیوتیک فراهم می‌کند.

🔹بخش حساس کار مرحله‌ای است که در آن یک تیم جراحی ماهر باید به سرعت ارتباط رگ‌های بند ناف جنین را با یک پمپ مصنوعی برقرار کنند که جریان خون را ایجاد می‌کند.

🔹البته سازندگان این رحم مصنوعی می‌گویند فناوری آنها با این هدف طراحی نشده که بتوان از آن برای رشد کامل جنین انسان استفاده کرد: به این معنی که نمی‌توان حاصل ترکیب اسپرم و تخمک را در آن قرار داد و یک انسان تحویل گرفت!

🔹 قرار است سازمان غذا و داروی آمریکا طی چند روز آینده درخواست تست انسانی این رحم مصنوعی را بررسی کند و در صورت صدور مجوز، به زودی شاهد نخستین آزمایش‌های واقعی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید