خسرو کفیلی

مسابقات وزنه برداری جام جهانی تایلند که آخرین رویداد گزینشی بازی های المپیک پاریس برای تعیین وزنه برداران شرکت کننده در این بازی ها بود بالاخره به پایان رسید و تیم ایران از میان سه سهمیه حداکثری به دو سهمیه دست یافت .
علی داودی و آیت شریفی دو ملی پوش فوق سنگین کشورمان به همراه میر مصطفی جوادی و رضا دهدار ملی پوشان اوزان ۸۹ و ۱۰۲ کیلوگرم کشورمان چهار وزنه بردار ایرانی به همراه نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی و بهمین زارع و احسان دارابیگی دستیارانش ،کاروان وزنه برداری ایران در این رقابتها که در شهر پوکت برگزار شد، را تشکیل می دادند.
از میان چهار ملی پوش کشورمان که پس از ماه ها حضور در اردوهای آمادگی تیم ملی به پوکت اعزام شده بودند ،مییر مصطفی جوادی و علی داودی جواز حضور در بازی های المپیک پاریس را کسب کردند و آیت شریفی و رضا دهدار از کسب سهمیه و حضور در پاریس بازماندند.
بی شک تلخ ترین صحنه این رقابتها برای علاقه مندان ایرانی این رشته ورزشی در شهر پوکت تایلند اشکهای رضا دهدار ملی پوش دسته ۱۰۲ کیلوگرم کشورمان که نتوانست حدنصاب لازم را برای کسب سهمیه حضور در بازی های المپیک پاریس را بدست آورد ، بود.
این وزنه بردار رامهرمزی که تا پیش از شرکت در رقابتهای جام جهانی تایلند در جدول رده بندی بهترین های دسته ۱۰۲ کیلوگرم برای حضور در بازی های المپیک پاریس در رده نهم قرار داشت با پایان این رقابتها و سقوط به رده یازدهم عملا جایگاهی در میان ۱۰ وزنه بردار برتر این دسته برای حضور در پاریس نخواهد داشت.
اکنون دهدار نگاهش به روزهای آتی تا پیش از برگزاری بازی های المپیک پاریس است تا شاید یکی از ۱۰ وزنه بردار برتر دسته ۱۰۲ از شرکت در این بازی ها انصراف و یا اتفاق خاصی رخ دهد تا او بتواند حضور در المپیک را تجربه کند.
با پایان رقابتهای دسته ۱۰۲ کیلوگرم رقابتهای جام جهانی تایلند و دو بار متوقف شدن دهدار در برابر وزنه ۲۱۴ کیلوگرم که در صورت بالا بردن این وزنه اکنون دهدار یکی از وزنه برداران اعزامی کشورمان به پاریس بود ، انتقاداتی از سوی برخی از کارشناسان نسبت به گرفتن وزنه برای این وزنه بردار از سوی کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران شنیده شد.
بااینکه کادر فنی تیم ملی ایران عملکرد خود را در گرفتن وزنه ۲۰۸ کیلوگرم برای قرار دادن دهدار در جدول رده بندی صحیح عنوان می کنند ولی منتقدان بر این عقیده اند که دهدار می بایست از همان اول کار خود را با وزنه ۲۱۴ کیلوگرم آغاز می کرد.
آیت شریفی ملی پوش جوان وزنه برداری ایران که آینده درخشانی برای او پیش بینی می شود دیگر وزنه بردار کشورمان بود که جواز حضور در بازی های المپیک پاریس را بدست نیاورد.
شریفی که پس از ناکامی در رقابتهای جهانی عربستان و بازی های آسیایی هانگ ژو با آمادگی بهتری به پوکت اعزام شده بود در حالی در گروه بی وزنه زد که در پایان به مدال برنز رسید.
این وزنه بردار مازندرانی تنها به خاطر اینکه از هر کشور تنها یک وزنه بردار می تواند در اوزان مختلف رقابتهای وزنه برداری بازی های المپیک پاریس شرکت کند ، حضور در این بازی ها را از دست داد.
علی داودی دیگر ملی پوش فوق سنگین کشورمان که پس از لالایان ارمنستانی به مدال نقره در غیاب لاشا تالاخادزه گرجستانی و قهرمان چندین ساله جهان در این دسته و گور میناسیان وزنه بردار ارمنی الاصل تیم بحرین به روی تخته رفته بود با حدنصاب های به ثبت رسانده برای حریفانش خط و نشان کشید.
داودی که همانند جوادی پیش از شرکت در رقابتهای جام جهانی تایلند سهمیه حضور در بازی های المپیک پاریس را کسب کرده بود به صلاحدید کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران بر خلاف جوادی دراین رقابتها وزنه زد که سربلند از صحنه این رقابت خارج شد.
به هر حال با پایان رقابتهای جام جهانی تایلند که آخرین رویداد گزینشی بازی های المپیک پاریس بود و کسب دو سهمیه از سوی تیم ایران برای شرکت در این رقابتها ، اکنون نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران باید برنامه ای برای آماده کردن این دو وزنه بردار و کسب بهترین نتیجه در پاریس تدوین کند.
نصیرشلال چهار ماه زمان دارد که به این مهم دست یابد ضمن آنکه با دعوت از دهدار به اردوی تیم ملی نیز نیم نگاهی به بروز اتفاقی که این وزنه بردار نیز سهمیه حضور در پاریس را بدست آورد ، داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید