امیرواعظ آشتیانی، تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که جامعه و حاکمیت تا چه زمانی باید هزینه حاشیه‌های مدیرانی مانند «علیرضا زاکانی» و امثال او را بپردازند، به‌خبرنگار «چند ثانیه» می‌گوید:

🔹تازمانی که برای انتخاب مدیران متر و معیاری نداشته باشیم و در عین حال سوابق اجرایی فرد را با شفافیت بررسی نکنیم، هر اتفاقی را می‌توان متصور شد. وقتی انتخاب مسوولان، جریانی و گروهی می‌شود این احتمال وجود دارد که افراد سرجای خود ننشیند. این یک معضل در انتخاب مدیران است.

🔹افرادی که سابقه اجرایی خاصی ندارند و کارآمدیشان به‌لحاظ اجرایی بررسی نشده، هنگامی که با نظر گروه‌های سیاسی خاص، انتخاب می‌شوند ناکارآمدی خودشان را خیلی زود نشان خواهند داد.

🔹اگر این روند در دستور کار قرار گیرد، انتخاب‌ها اصلح و به‌همراه کارآمدی خواهند بود. متاسفانه یکی از چوب‌هایی که در عرصه مدیریتی می‌خوریم این است افرادی انتخاب می‌شوند که به مزاج برخی از جریان‌ها خوش می‌آیند و نظر شهروندان اهمیت چندانی ندارد.

🔹در این وضعیت دیگر ملاک کارهای اجرایی، تخصص و … اهمیت ندارد و مهم نیست که مسوولی کارآمد یا ناکارآمد معرفی کرده باشند. به‌همین دلیل است که در بسیاری از حوزه‌ها نه کارآمدی مشاهده می‌کنیم و نه میسر توسعه جزو اهداف تدوین شده دیده می‌شود.

🔹پایین بودن بهره‌وری یکی از چالش‌های دهه‌های اخیر است. بهره‌وری هنگامی بالا می‌رود که همه چیز در کنار هم قرار بگیرد. «مدیریت» «تکنولوژی» «دانش»، «نیروهای کارآمد» و … که اگر یکی از این موارد نباشد قطعا کارآمدی و بهره‌وری در کار نخواهد بود.

🔹نکته مهم در انتخاب مدیرانی امثال زاکانی این است که اعضای شورای شهر باید سعی کنند فرد را باتوجه به مطالبه شهروندان انتخاب کنند نه اینکه مطالبات گروه‌ها و جریان‌های خاص در اولویت باشد.

🔹اگر به‌جای مطالبه شهروندان، مطالبات یک جریان خاص در انتخاب مدیران در اولویت باشد، با موانع بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

🔹اگر می‌خواهیم مدیران کارآمد انتخاب کنیم نیاز به‌شاخص‌های واقعی و باورپذیر داریم و تا زمانی که این موارد به‌صورت جمعی ملاک نباشد نمی‌توانیم مدعی مدیریت کارآمد باشیم، حالا فرد از هر گروهی که می‌خواهد باشد.

🔹تا زمانی که ما مدیریت را یک «حرفه» تلقی نکنیم همین اتفاقات و حاشیه‌ها را خواهیم داشت. یکی از مطالبه کنونی شهروندان داشتن مدیری کارآمد است.

🔹تعداد قابل توجهی از مسوولان ما عضو هیات علمی دانشگاه‌ها هستند و تدریس می‌کنند و تنها به‌ دلیل اینکه عضو یک باند یا گروهی می‌شوند به‌عنوان مسوول به جامعه معرفی ش می‌کنند ولی وقتی می‌خواهیم کارآمدی او را بسنجیم متر و معیاری وجود ندارد./چندثانیه

دیدگاهتان را بنویسید