خسرو کفیلی

سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری ایران از برگزاری همزمان رقابتهای قهرمانی کشور در سه رده سنی در اردبیل انتقاد کرد و وضعیت وزنه برداری استان تهران را اسف بار دانست.
مدد نصیری نیا با اشاره به برگزاری همزمان مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان پسران ایران در اردبیل گفت : برگزاری همزمان رقابتهای فوق جز کاهش هزینه فدراسیون وزنه برداری و هیات های وزنه برداری استان ها هیچ بازدهی دیگری ندارد.
فدراسیون وزنه برداری بدون توجه به امر گسترش این رشته ورزشی در استان ها با دادن میزبانی مسابقات ، نسبت به برگزاری همزمان پیکارهای فوق در اردبیل اقدام کرد که این امر کار درستی نبود.
ضمن آنکه برگزاری چنین مسابقات فرسایشی تاثیر منفی بر قضاوت داوران نیز خواهد داشت.
او به حدنصابهای کسب شده در این مسابقات در رده های گوناگون سنی نیز اشاره کرد و گفت : به جز دسته فوق سنگین بزرگسالان که شاهد حدنصابهای خوبی از سوی وزنه برداران شرکت کننده بودیم در دیگر اوزان رکوردهای ثبت شد ، مطلوب نبود .
این امر نشان می دهد که وزنه برداری ایران چه از نظر شمار وزنه برداران و چند از نظر حدنصابهای کسب شده افت کرده است و باید چاره ای اندیشید.
سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری ایران درادامه گفت : ساختن وزنه بردار و تحویل آن به تیم ملی زمان بر است و به نظر من حداقل سه سال زمان نیاز است تا یک وزنه بردار به دوران اوج خود برسد.
به عنوان مثال زمانی که یوردان گئورگی ایوانف بلغاری هدایت تیم ملی وزنه برداری ایران را برعهده گرفت عنوان کرد که دو تا سه سال زمان نیاز دارد تا از تیم ایران تیمی قدرتمند در جهان بسازد که این چنین نیز شد.
نصیری نیا با اشاره به حضور وزنه برداران برتر ایران در رده های گوناگون سنی در اردوهای آمادگی برای شرکت در رقابتهای آسیایی و جهانی اظهارداشت : عدم حضور ملی پوشان کشورمان در رقابتهای اردبیل محسوس بود . ملی پوشان نوجوان وجوان ایران خود را برای شرکت در رقابتهای آسیایی هندوستان آماده می کنندو از سوی دیگر ملی پوشان بزرگسال کشورمان نیز برای شرکت در رقابتهای جهانی عربستان آماده می شوند ، کادرهای فنی دو تیم تشخیص دادند حاضران در اردوهای آمادگی در رقابتهای قهرمانی کشور شرکت نکنند و این امر باعث افت این مسابقات شد.
سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری ایران به شمار اعضای کادرهای فنی تیم های ملی وزنه برداری کشورمان اشاره کرد و گفت : با توجه به شمار دعوت شدگان به اردوهای آمادگی تیم های ملی وزنه برداری ایران در رده های گوناگون سنی به نظر من باید شمار مربیان کادرهای فنی تیم های ملی نیز افزایش یابد و برای هر وزنه برداری نیز برنامه خاصی تدوین و اجرا شود.
نصیری نیا تتشکیل اردوهای متوالی آمادگی تیم های ملی وزنه برداری ایران را عامل مهمی در پیشرفت این رشته ورزشی در سطح ملی دانست و گفت : مسوولان فدراسیون وزنه برداری به این امر آگاهی کامل دارند به همین خاطر زمینه تشکیل متوالی اردوهای آمادگی تیم های ملی را در شهرهای مختلف فراهم کرده اند که بهره آن را در رقابتهای پیش رو خواهند ید.
او به وضعیت اسف بار وزنه برداری تهران پایتخت ایران نیز اشاره کرد و گفت : در زمان های نه چندان دور بخش اعظم ملی پوشان کشورمان را وزنه برداران تهرانی تشکیل می دادند ولی اکنون این چنین نیست.
رقابتهای وزنه برداری قهرمانی کشور که در اردبیل برگزار شد نشان داد که تیم تهران هیچ جایگاهی در میان تیم های برتر این مسابقات در رده های گوناگون سنی ندارد.
زمانی بود که رقابتهای وزنه برداری انتخابی تهران در سه روز متوالی و با حضور شمار بسیاری از وزنه برداران برگزار می شد ولی اکنون رقابتهای انتخابی استان تهران در یک ساعت برگزار می شود.
با چنین وضعیتی آیا می توان به وزنه برداری استان تهران دل بست.
زمانی ۲۰ باشگاه ورزشی در تهران به آموزش و تربیت وزنه برداران پایتخت تهران می پرداختند ولی اکنون شمار این باشگاه به اندازه انگشتان یک دست نیز نمی رسد.
نصیری نیا به قهرمانی هایش با تیم تهران در رقابتهای قهرمانی کشور اشاره کرد و گفت : طی پنج سال ما چهار بار عنوان قهرمانی ایران را با تیم تهران بدست آوردیم ولی اکنون تیم تهران هیچ جایگاهی بین تیم های برتر کشور ندارد.
وزنه برداری تهران نیاز به حمایت های مالی و معنوی دارد و تا زمانی که این حمایت ها صورت نگیرد هیچ انتظاری از وزنه برداری پایتخت ایران نباید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید