خسرو کفیلی
مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان و گزینشی بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی در بوگوتا – کلمبیا به پایان رسید که تیم هفت نفره ایران تنها با کسب یک مدال طلا و سه نقره به کار خود در این مسابقات خاتمه داد.
حافظ قشقایی در دسته ۶۷ کیلوگرم ، سیدمصطفی جوادی در دسته ۸۱ کیلوگرم ، کیانوش رستمی در دسته ۸۹ کیلوگرم ، رضا دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم ، مهدی کرمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و آیت شریفی و علی داودی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم اعضای تیم ملی وزنه برداری ایران را در این مسابقات تشکیل می دادند.
حاصل تلاش این تیم در رقابتهای فوق که به علت گزینشی بودن بازی های المپیک پاریس از اهمیت بسیاری برخوردار بود کسب یک مدال طلا ونقره توسط دهدار ، یک نقره به وسیله رستمی و یک نقره توسط کرمی و کسب عنوان هفتمی تیمی در میان تیم های شرکت کننده بود.
نگاهی به عملکرد ملی پوشان اوزان مختلف کشورمان در رقابتهای جهانی کلمبیا نشان می دهد که هیچ یک از اعضای تیم کشورمان به حدنصابهایی که در تمرینات رسیدند، دست نیافتند که چرایی آن را می بایست سعید علی حسینی سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران و دستیارانش پاسخگو باشند.
بی شک در صورتی که ملی پوشان ایرانی به حدنصابهای تمرینی خود در بوگوتا می رسیدند ، نتایج آنان این نبود که اکنون مشاهده می شود.
نخستین وزنه بردار کشورمان که به روی تخته رفت ، حافظ قشقایی وزنه بردار دسته ۶۱ کیلوگرم کشورمان بود که با توجه به حدنصاب ۳۱۰ کیلوگرم اعلام شده در گروه بی رقابتهای این دسته قرار گرفت.
قشقایی در این مسابقات نزدیک به ۲۰ کیلوگرم کمتر از حدنصاب اعلام شده وزنه زد و در پایان با حدنصاب مجموع ۲۹۱ کیلوگرم در رده نوزدهم جای گرفت.
این در حالی بود که کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران برای کسب مدال حرکت دو ضرب این دسته بر روی قشقایی حساب باز کرده بودند .
بی شک در صورتی که به جای قشقایی یک وزنه بردار در اوزان نیمه سنگین و یا سنگین در ترکیب تیم ایران قرار می گرفت ، نتیجه بسیار بهتری برای کشورمان بدست می آورد.
سید مصطفی جوادی ملی پوش دسته ۸۱ کیلوگرم کشورمان و یکی از امیدهای آینده وزنه بردار ایران بدون تردید ناکام بزرگ ایران در رقابتهای جهانی کلمبیا بود.
این وزنه بردار جوان که در دوره گذشته رقابتهای جهانی با مدال نقره به میهن اسلامی بازگشته بود در این مسابقات نتوانست انتظارات را برآورده کند و در حرکت دو ضرب این دسته سه بار مقابل وزنه های ۱۹۶ ، ۱۹۷ و ۱۹۸کیلوگرم متوقف شد و از دور مسابقات کنار رفت.
جوادی در حرکت یک ضرب تنها موفق به زدن وزنه ۱۵۵ کیلوگرم شده بود.
ملی پوش دسته ۸۱ کیلوگرم با از دست دادن رقابتهای جهانی کلمبیا از هم اکنون در اندیشه حضور در رقابتهای آتی گزینشی بازی های المپیک پاریس است تا همچنان شانس شرکت در این رویداد مهم را داشته باشد.
کیانوش رستمی ملی پوش دسته ۸۹ کیلوگرم کشورمان که همچنان تمریناتش را به تنهایی انجام می دهد پس از سال ها ناکامی در میادین مختلف با درخشش در کلمبیا همچنان خود را به عنوان یکی از بهترین های وزنه برداری ایران مطرح کرد.
دارنده مدال طلای بازی های المپیک ریودوژانیرو پس از کسب مدال نقره این دسته ، در حرکت دو ضرب پس از مهار وزنه ۲۰۶ کیلوگرم برای اینکه مدال های طلای این حرکت و مجموع را به گردن آویزد دو بار به وزنه ۲۱۲ کیلوگرم یورش برد که ناکام ماند.
رستمی که شرکت در بازی های المپیک توکیو را از دست داده است ، در نخستین گام برای حضورش در پیکارهای گزینشی بازی های المپیک پاریس امتیازات لازم را کسب کرد و اکنون نگاهش به حضور در دیگر پیکارهای گزینشی این بازی هاست.
رضا دهدار وزنه بردار رامهرمزی تیم ملی وزنه برداری ایران در دسته ۱۰۲ کیلوگرم بهترین وزنه بردار کشورمان در این مسابقات بود که دو مدال طلا و نقره حرکات یک ضرب و مجموع را به گردن آویخت.
این وزنه بردار خوزستانی که پس از مصدومیت رسول معتمدی امید اول ایران برای کسب مدال طلا در رقابتهای جهانی کلمبیا ، تنها شرکت کننده کشورمان در این وزن بود چهره بسیار خوبی از خود در این مسابقات به نمایش گذاشت.
دهدار که با اختلاف بسیاری اندکی نسبت به فارس البلاخ وزنه بردار قطری مدال طلای مجموع را از دست داد ، در صورتی که به حدنصاب های تمرینی خود دست می یافت بی شک گردن آویز مدال طلا می شد.
تنها وزنه بردار ایران در دسته ۱۰۹ کیلوگرم مهدی کرمی وزنه بردار زنجانی بود.
کرمی که در حضور نورالدین اف ازبک تنها با یک کیلوگرم اختلاف با این وزنه بردار با زدن وزنه ۱۷۶ کیلوگرم به مدال نقره حرکت دست یافته بود در حرکت دو ضرب بسان دیگر وزنه برداران کشورمان نتوانست انتظارات را برآورد کند و پس از زدن وزنه ۲۱۰ کیلوگرم دو بار مقابل وزنه ۲۱۶ کیلوگرم متوقف شد و در پایان جایگاهی بهتر از چهارمی در مجموع بدست نیاورد.
این در حالی بود که کرمی در تمرینات اردویی به دفعات وزنه ۲۲۰ کیلوگرم را مهار کرده بود.
آیت شریفی و علی داودی دو نماینده وزنه برداری ایران در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم بودند که حاصل تلاش این دو وزنه بردار کسب عناوین چهارمی و هفتمی بود.
داودی که پس از بازی های المپیک توکیو نخستین حضورش را در رقابتهای خارج از کشور تجربه می کرد بهترین فرصت برای او به منظور کسب مدال طلای حرکت دو ضرب فراهم شد که متاسفانه از این فرصت استفاده نکرد.
ملی پوش دسته فوق سنگین ایران که با زدن وزنه ۲۰۲ کیلوگرم در حرکت دو ضرب در جایگاه چهارم قرار گرفته بود در حرکت دو ضرب در صورتی که وزنه ۲۵۲ را بالای سر قرار می داد می توانست در حضور لاشا تالاخادزه گرجستانی و دیگر مدعیان این وزن ، مدال طلای این حرکت را از آن خود کند که این چنین نشد و داودی در مجموع نیز چهارم شد.
آیت شریفی دیگر وزنه بردار کشورمان دراین دسته نیز در حرکت یک ضرب با زدن وزنه ۱۹۷کیلوگرم و در حرکت دو ضرب با مهار وزنه ۲۳۶ کیلوگرم در رده هفتم قرار گرفت.
با پایان گرفتن مسابقات جهانی کلمبیا ، بدون تردید کمیته فنی فدراسیون وزنه برداری بزودی تشکیل جلسه خواهد داد و عملکرد کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران و ملی پوشان کشورمان را بررسی خواهد کرد و نظر خود را در باره عملکرد این تیم اعلام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید