خسرو کفیلی

با وجود کسب عنوان قهرمانی رقابتهای وزنه برداری قهرمانی آسیا در جینجو کره جنوبی توسط تیم ملی وزنه برداری ایران ، زنگ خطر برای تیم ملی وزنه برداری کشورمان در آستانه بازی های آسیایی هانگ ژو به صدا در آمد.
تیم ملی وزنه برداری ایران در آستانه مهمترین رویداد ورزشی قاره کهن در حالی با کسب ۶۳۵ امتیازبالاتر از تمامی تیم های شرکت کننده در رده نخست رده بندی تیمی رقابتهای آسیایی کره جنوبی قرار گرفت ولی از نظر مدالی با کاهش مدال نسبت به دوره گذشته این مسابقات در بحرین به ویژه در اوزان نیمه سنگین و سنگین مواجه بودیم .
چهار مدال طلا ، پنج مدال نقره و هفت برنز و کسب ۶۳۱ امتیاز حاصل تلاش ملی پوشان وزنه برداری ایران در دوره گذشته این مسابقات در بحرین و کسب عنوان سومی بود و حال اینکه در جینجو ملی پوشان کشورمان ۲ مدال طلا ، سه نقره و پنج برنز کسب کردند وبا بدست آوردن ۶۳۵ امتیاز بر سکوی نخست این مسابقات بالاتر از تیم های ازبکستان و چین که ۶۳۱ و ۶۰۸ امتیاز بدست آوردند ، ایستادند.
ملی پوشان وزنه برداری ایران در حالی که با کمترین زمان خود را برای شرکت در این مسابقات مهم که حکم گزینشی بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را نیز داشت و با حضور تمامی قدرتهای وزنه برداری قاره کهن برگزار شد، آماده کردند در حالی بر سکوی قهرمانی ایستادند که از سوی وزنه برداران ازبکستان ، قزاقستان ، کره جنوبی ، بحرین و تک ستاره های دیگر تیم ها به سختی مورد تهدید قرار گرفتند و زنگ خطر را برای آنان در آستانه بازی های آسیایی هانگ ژو که از اهمیت بسیاری برای ورزش کشورمان برخوردار است ، به صدا در آوردند.
بی شک سجاد انوشیروانی رییس جدید فدراسیون وزنه برداری و نواب نصیرشلال سرمربی جدید تیم ملی وزنه برداری ایران که به تازگی هدایت تیم وزنه برداری کشورمان را برعهده گرفته است ، از این امر آگاه هستند که در بازی های آسیایی هانگ ژو ملاک ایستادن کشورها در رده بندی تیمی این رویداد مهم ورزشی تنها کسب مدال است و رده بندی تیمی در رقابتهای رشته های مختلف ورزشی معنایی دارد.
به هر حال پنجاه و یکمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی مردان آسیا نیز به پایان رسید و نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران و بهمن زارع و وحید ربیعی دستیارانش در نخستین تجربه شان با وجود زمان کم اردوی آمادگی تیم ملی وزنه برداری ایران به ویژه در بخش آماده کردن وزنه برداری و گرفته وزنه برای آنان در طول مسابقات نمره قبولی گرفتند و توانستند این تیم را در میان قدرتهای این رشته ورزشی به مقام نخست برسانند.
از این نکته نیز نباید غافل شد که امتیازاتی که سهراب مرادی و کیانوش رستمی دو ملی پوش با تجربه کشورمان که با آسیب دیدگی تیم ملی وزنه برداری ایران را در این رویداد مهم همراهی کردند ،سهمی در این قهرمانی داشت.
مرادی که پس از دو عمل جراحی بر روی کتفش به تازگی به دنیای قهرمانی بازگشته است نشان داد که بزودی با رفع مصدومیتش بار دیگر به یکی از امیدهای تیم ملی وزنه برداری ایران برای کسب مدال از رویداد مختلف مبدال خواهد شد.
کیانوش رستمی نیز با اینکه از ناحیه پا دچار مصدومیت شد تلاش بسیاری برای کسب مدال در دسته ۸۹ کیلوگرم کرد که موفق نبود.
بی شک در میان ۱۰ ملی پوش وزنه برداری کشورمان در این مسابقات ، حسین سلطانی وزنه بردار دسته ۸۱ کیلوگرم با کسب دو مدال طلا و یک برنز ستاره بود.
این وزنه بردار زنجانی در حالی در این وزن غیر المپیکی بالاتر از تمامی وزنه برداران قاره کهن ایستاد که به نظر می رسد برای حضور در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس باید به یک وزن بالاتر برود تا شانس خود را در دسته ۸۹ کیلوگرم بیازماید.
میر مصطفی جوادی وزنه بردار البرزی تیم ملی وزنه برداری ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم با کسب دو مدال برنز حرکات دو ضرب و مجموع این دسته با وجودی که برای نخستین بار در این وزن در یک رویداد قاره ای شرکت می کرد ، نشان داد که بزودی در میان غول های چینی این وزن حرفهای بسیاری برای گرفتن خواهد داشت.
کیانوش رستمی دیگر وزنه بردار کشورمان در این دسته با وجود مصدومیت از ناحیه پا ، جایگاهی بهتر از هشتمی کسب نکرد.
این وزنه بردار که قصد دارد با حضور در بازی های المپیک پاریس و کسب مدال از مهمترین رویداد ورزشی جهان خود را به عنوان بهترین وزنه بردار ایران در این بازی ها مطرح کند برای دست یافتن به این هدف باید تلاش مضاعفی انجام دهد.
سید ایوب موسوی ملی پوش خوزستانی تیم ملی وزنه برداری ایران پس از یک دوره فطرت بار دیگر به عضویت تیم کشورمان در آمد و این تیم را در وزن ۹۶ کیلوگرم همراهی کرد.
موسوی که از دوران اوج خود دور است در رقابتهای این وزن در رده هفتم ایستاد.
سهراب مرادی و رضا دهدار دو ملی پوش کشورمان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم بودند.
مرادی که در گروه بی این رقابتها وزنه زد در پایان رقابتهای این وزن در رده هشتم جای گرفت و دهدار نیز جایگاهی بهتر از پنجمی کسب نکرد.
دهدار به خوبی می داند که برای آقایی در این وزن باید از هم اکنون با تمرینات سخت بر حدنصابهای خود بیفزاید.
امیر عزیزی که در آخرین روزهای اعزام تیم ملی وزنه برداری ایران به جینجو جانشین علی هاشمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم شد به همراه مهدی کرمی دو وزنه بردار کشورمان در این دسته بودند.
کرمی و عزیزی در حالی در رده های پنجم و ششم مجموع رقابتهای این دسته قرار گرفتند ولی کرمی در حرکت این دسته به یک مدال برنز دست یافت.
این دو وزنه بردار زنجانی که از وزنه برداران آینده ساز وزنه برداری ایران بشمار می روند ، در صورت تداوم تمریناتشان می توانند جا پای بزرگانی همچون حسین توکلی در این وزن بگذارند.
در نبود علی داودی دارنده مدال نقره بازی های المپیک توکیو علیرضا یوسفی و آیت شریفی دو ملی پوش فوق سنگین کشورمان دراین مسابقات در جینجو کره بودند.
این دو وزنه بردار همچنان که پیش بینی می شد به تک مدال حرکات یک ضرب و دو ضرب این دسته می اندیشیدند که این چنین نیز شد.
شریفی به تک مدال مدال حرکت یک ضرب و یوسفی به تک مدال حرکت این دسته رسیدند.
ولی این دو وزنه بردار جایگاهی در میان مدال آوران مجموع این دسته نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید