خسرو کفیلی

دومین شوک به وزنه برداری ایران در ماه های اخیر ، با نزدیک شدن به رقابتهای جهانی عربستان و سپس بازی های آسیایی هانگ ژو وارد شد.
پس از کنار گذاشتن کیانوش رستمی ملی پوش سابق وزنه برداری ایران و یکی از امیدهای تیم کشورمان برای شرکت در بازی های المپیک پاریس توسط کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران به علت عدم شرکت در رکوردگیری از ملی پوشان ، این بار شاهد مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ علی هاشمی کاپیتان سابق تیم ملی وزنه برداری کشورمان هستیم .
این وزنه بردار ایلامی که که در سال های حضورش در تیم ملی وزنه برداری ایران افتخارات بسیاری را در عرصه های جهانی و آسیایی برای کشورمان به افتخار آورده است، پس از پشت سرگذاشتن یک دوره افول می رفت که یک بار دیگر جایگاه خود را در تیم ملی وزنه برداری کشورمان تثبیت کند که دچار لغزش و مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگش شد.
هاشمی که یکی ، دو سال دور ماندن از پوشیدن تیم ملی وزنه برداری ایران قرار بود فروردین ماه گذشته درترکیب تیم ملی وزنه برداری کشورمان به رقابتهای آسیایی کره جنوبی اعزام شود ، به علت مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگش که از سوی فدراسیون وزنه برداری رسانه ای نشد ، به یک باره جایش را به امیر عزیزی داد ، در این مدت نتوانست مدارکی دال بر بی گناهی اش از استفاده از مواد نیروزا به ستاد مبارزه با دوپینگ ارائه دهد و با پذیرش این امر با کاستن میزان محرومیتش ، می بایست سه سال از دنیای وزنه برداری کناره گیری کند.
کاپیتان سابق تیم ملی وزنه برداری ایران که در طول دوران قهرمانی اش تاکنون با چنین موضوعی برخورد نداشته است ، بدون آنکه فرد و یا نهادی را در خصوص مثبت اعلام شدن دوپینگش متهم کند ، می گوید :دوپینگ از مسائلی بود که من در طول زندگی درموردش فکر و برنامه ریزی را هم نمی‌کردم
این آزمایش روز ۱۵ فروردین ماه گذشته صورت گرفت و اختیاری بود یعنی اجباری نبود که آزمایش بدهم اما من چون از خودم اطمینان داشتم گفتم آزمایش می‌دهم. هرچه فکر می‌کنم و به عقب برمی‌گردم به هیچ چیز و هیچ کس مشکوک نیستم که اگر بودم همه من را می‌شناسند قطعا خودم ورود می‌کردم و از هر تریبونی برای اعلام آن استفاده می‌کردم.وقتی با نادو و بزرگان این رشته صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم اگر قبول کنیم بهتر است تا حداقل برای بازی‌های آسیایی دور بعد برسم. اگر در المپیک توکیو مقام سوم را می‌گرفتم قطعا خداحافظی می‌کردم اما این اتفاق رخ نداد من هم دوست دارم در صحنه مسابقات خداحافظی کنم. تمام تلاشم را می‌کنم بعد از این سه سال پرقدرت برگردم.
وحید ربیعی سرپرست دبیری فدراسیون وزنه برداری نیز این فدراسیون را در مثبت شدن تست دوپینگ علی هاشمی مبرا دانست و گفت علی هاشمی از قهرمانان با تجربه و با اخلاق ما است و حساب ویژه روی او داشتیم. روال کار کادرفنی این بود با ورود وزنه‌برداران به اردو و قبل از هر مسابقه با همکاری نادو تست دوپینگ گرفته می شد. ۱۵ فروردین نادو به اردوی تیم ملی آمد و از وزنه‌برداران تست دوپینگ گرفت. تست علی هاشمی مثبت شد و او به قهرمانی آسیا اعزام نشد.
او تاکید کرد: اشتباهی از سمت تیم ملی و فدراسیون نبود چون قبل از اینکه تست دوپینگ گرفته شود، هیچ گونه مکمل به ورزشکاران نداده بودیم تا ابتدا تست دوپینگ گرفته شود. همه ورزشکاران هم از یک نوع غذا استفاده کردند. شاید مکملی که خود آقای هاشمی قبل از ورود به اردو یا دادن تست دوپینگ استفاده کرده، آلوده بوده است. ما بیشتر از ورزشکار ناراحت شدیم چون یک ورزشکار خوب خود را از دست دادیم. او کم‌تجربه نیست و سال های سال در اردو بوده و تست های زیادی داده است و می‌داند نباید اشتباهی کند. امیدوارم تمرینات خود را ادامه دهد و سه سال دیگر با قدرت برگردد.
اکنون که هاشمی هیچ فرد و نهادی را به دست داشتن در مثبت شدن دوپینگش متهم نمی کند و فدراسیون وزنه برداری نیز خود را در این خصوص مبرا می داند به نظر می رسد موضوع پرونده دوپینگ کاپیتان سابق تیم ملی وزنه برداری ایران بدون شناسایی مقطر اصلی مختومه شده است .

دیدگاهتان را بنویسید