خسرو کفیلی

ملی پوشان وزنه برداری ایران کار را خود را در رقابتهای جهانی عربستان با ناکامی حسین سلطانی و کسب دومدال طلا توسط میر مصطفی جوادی آغاز کردند.
ضرب المثل یک چشم اشک و یک چشم خون مصداق عملکرد دو ملی پوش وزنه برداری ایران در رقابتهای جهانی عربستان که در شهر ریاض جریان دارد ، بود.
حسین سلطانی و میر مصطفی جوادی ملی پوشان وزنه برداری ایران در دسته های ۸۱ و ۸۹ کیلوگرم نخستین نمایندگان کشورمان در این مسابقات بودند که به روی تخته رفتند که حاصل آن ناکامی سلطانی و ایستادن بر سکوی قهرمانی توسط جوادی بود.
سلطانی که اردیبهشت ماه گذشته با کسب مدال طلای دسته ۸۱ کیلوگرم رقابتهای آسیایی کره جنوبی افتخار آفرین شده بود در پیکارهای جهانی عربستان نتوانست انتظارات را برآورده کند و از دور پیکارها حذف شد.
این وزنه بردار زنجانی که در استارت لیست این دسته در رده دوم قرار داشت در طول رقابتهای دسته ۸۱ کیلوگرم از شش حرکت خود تنها در یک حرکت موفق بود .
او در حرکت یک ضرب خود تنها موفق به زدن وزنه ۱۵۳ کیلوگرم شد و برابر وزنه های ۱۵۲ و ۱۵۹ کیلوگرم ناکام ماند.
سلطانی در انتخاب اول خود در حرکت دوضرب به وزنه ۱۸۶ کیلوگرم یورش برد و ناکام ماند و دو بار دیگر نیز از زدن وزنه های ۱۸۷ و ۱۸۸ کیلوگرم بازماند و از دور مسابقات حذف شد.
این وزنه بردار که پیش از این تنها از حریفان چینی و اندونزیایی اش به عنوان نزدیکترین حریفانشان در رقابتهای جهانی یاد می کرد پس از پایان مسابقات از ناحیه کمر و زانو احساس درد می کرد.
سلطانی پیش از اعزام به ریاض محل برگزاری رقابتهای جهانی از آمادگی مطلوب برای شرکت در این مسابقات سخن گفته بود.
او عنوان کرده بود : از روز هفتم فروردین ماه گذشته اردوی آمادگی تیم ملی برای شرکت در رقابتهای فوق کلید خورد. اکنون بیش از شش ماه است که در اردو بسر می برم و تمرینات سختی را پشت سرگذاشته ام وخدا را شکر با آمادگی کامل به ریاض خواهم رفت.
سلطانی با ناکامی در رقابتهای جهانی عربستان ، بی شک از قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی وزنه برداری ایران برای شرکت در رقابتهای وزنه برداری بازی های آسیایی هانگ ژو نیز با خواهد ماند.
میر مصطفی جوادی ملی پوش وزنه برداری ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم دومین وزنه بردار کشورمان بود که به روی تخته رفت و در میان ناباوری همگان و در میان شماری از قهرمانان جهان و المپیک به مدال طلای حرکات دو ضرب و مجموع این دسته دست یافت.
این وزنه بردار قزوینی که با کنار گذاشتن کیانوش رستمی توسط کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران تنها نماینده کشورمان در دسته ۸۹کیلوگرم در رقابتهای جهانی بود ،با کسب مدال طلای این دسته وضعیت خود را در بین وزنه بردارانی که در این وزن شانس حضور در بازی های المپیک پاریس را دارند بهبود بخشید.
جوادی که در حرکت یک ضرب این دسته با مهار وزنه ۱۶۹ کیلوگرم پایین تر از اندرانیک کارپتیان از ارمنستان ، مارین رابو از مقدونیه ،والنیلاس از ونزوئلا و داین لی از چین قرار گرفته بود ، در حرکت دو ضرب کاری کرد کارستان و با مهار وزنه ۲۱۵ کیلوگرم و رسیدن به حدنصاب مجموع ۳۸۴ کیلوگرم دو مدال حرکات دو ضرب و مجموع را به گردن آویخت.
جوادی که برای ایستادن بر سکوی قهرمانی رقابت سختی را با داین لی وزنه بردار چینی داشت پس از آنکه این وزنه بردار وزنه ۲۱۳ کیلوگرم را بالای سر قرار داد به وزنه ۲۱۵ کیلوگرم یورش برد و با زدن آن عنوان نخست این وزن را به خوداختصاص داد.
جوادی پیش از اعزام به ریاض در گفت وگویی کسب مدال از این مسابقات را بسیار سخت عنوان کرده بود.
او با بیان اینکه وزن ۸۹ کیلوگرم شلوغ ترین وزن رقابتهای جهانی است عنوان کرده بود : ۵۵ وزنه بردار از کشورهای مختلف در پنج گروه در رقابتهای دسته ۸۹ کیلوگرم رقابتهای جهانی حضور دارند . از این تعداد ۱۱ نفر در گروه آ به رقابت می پردازند که هشت نفر از آنان دارای مدال های جهانی و المپیک هستند این امر نشان می دهد که کسب مدال در رقابتهای این دسته بسیار سخت و دشوار است.
او به میزان آمادگی اش برای شرکت در این مسابقات که از اهمیت بسیاری برخوردار است ،اشاره کرده و بیان کرده بود : من به همراه دیگر ملی پوشان وزنه برداری کشورمان ، شش ماه است که در اردوهای آمادگی تیم ملی زیر نظر کادر فنی تمرینات سختی را پشت سر گذاشته ایم تا با آمادگی کامل در این رویداد جهانی شرکت کنیم . اکنون باید منتظر ماندو دید که در روز مسابقه چه اتفاقی برای من رقم خواهد خورد.
ملی پوش قزوینی دسته ۸۹ کیلوگرم تیم وزنه برداری ایران در باره رقبای اصلی اش در رقابتهای جهانی عربستان گفت : از یک وزنه بردار خاص نمی توانم به عنوان رقیب اصلی ام در رقابتهای فوق یاد کنم به نظر من تمام وزنه بردارانی که نامشان در گروه آ این دسته ثبت شده است رقیب من خواهند بود.

دارنده مدال طلای رقابتهای آسیایی کره جنوبی میزان آمادگی و شرایطش را برای شرکت در رقابتهای جهانی عربستان را مناسب دانست و گفت : از شرایط خوبی برای شرکت در این مسابقات برخوردار هستم و اکنون در انتظار آغاز رقابتهای دسته ۸۱ کیلوگرم هستم .
با اینکه در استارت لیست رقابتهای این وزن در رده دوم قرار دارم ولی شماری از دارندگان مدال های جهانی و المپیک در این رقابتها حضور دارند.
اصلی ترین حریفان من در این دسته از چین و اندونزی هستند ولی چرا این وزنه برداران در گروه های سی و بی قرار دارند برای من هنوز مشخص نیست

دیدگاهتان را بنویسید