شرکت حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر همراه اول فلای تودی را خریداری کرده است. فلای تودی متعلق به آژانس آبنوس گشت تهران است و خدمات فروش آنلاین بلیت هواپیما و هتل انجام می دهد.
ارزش گذاری عجیب فلای‌تودی در فروش سهام به همراه اول

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ارزش گذاری فوق نجومی فلای‌تودی در فروش سهام به همراه اول شرکت حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر همراه اول فلای تودی را خریداری کرده است. فلای تودی متعلق به آژانس آبنوس گشت تهران است و خدمات فروش آنلاین بلیت هواپیما و هتل انجام می دهد.

بررسی یادداشت های توضیحی گزارش مالی منتهی به دوره 30 آذر 1401 شرکت کسب و کارهای نوپای حرکت اول نشان می دهد این مجموعه با پرداخت 3،404،478 میلیون ریال(340 میلیارد تومان) 34 درصد سهام آژانس آبنوس گشت تهران را خریداری کرده به عبارت ساده تر هر سهم اندکی بیشتر از 10 میلیارد تومان و 100 درصد سهام فلای تودی بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش دارد.

نکته عجیب قیمت فروش فوق نجومی فلای تودی به حرکت اول آنجاست که علی بابا به عنوان رتبه اول فروش آنلاین خدمات گردشگری با سهم بازار حدود 80 درصد، سال 1396 با دریافت 22 میلیون دلار (حدود 90 میلیارد تومان) از شرکت سرآوا، ۲۵ درصد سهامش را فروخته بود. یعنی علی بابا 5 سال پیش 88 میلیون دلار ارزش داشته و اگر همین را ملاک قرار دهیم و ارزش گذاری جدید را لحاظ نکنیم، مهر ماه سال 1401 که قرارداد ناموفقی برای واگذاری بخشی از سهامش به گروه زر را پشت سر گذاشت، با دلار 28هزار تومان حدود 2,464 میلیارد تومان ارزش داشت در حالی که فلای تودی با سهم بازار بسیار بسیار کمتر از علی بابا، 1000 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است و 34 درصد سهامش را 340 میلیارد تومان به حرکت اول فروخته!

نگاهی به اسناد منتشر شده از سوی حرکت اول نشان می دهد محمد مهدی عباس خانی مدیرعامل حرکت اول در گزارش مالی سال 1401 درباره خرید فلای تودی آن را «بزرگترین قرارداد» دانسته و نوشته است: «در سال مالی ١٤٠١ با افزایش چک سایز خود بزرگترین قرارداد تزریق سرمایه اکوسیستم را با کسب و کار فلای تودی منعقد نمودیم.» عباس خانی از 22 فروردین 1402 به نمایندگی از حرکت اول نایب رئیس هیات مدیره آبنوس گشت تهران شده است.

محمد شریف خانی رئیس هیات مدیره حرکت اول نیز نوشته: «برای نخستین بار با استفاده از ظرفیت های گروه، بخش بزرگی از سرمایه گذاری در فلای تودی را به صورت غیر نقدی تأمین نمود.» در بند 1-14 یادداشت های توضیحی منتهی به 30 آذر سال گذشته درباره هزینه 3،404،478 میلیون ریالی(340 میلیارد تومان) خرید سهام آبوس گشت تهران نوشته شده: «ثمن معامله از محل آورده نقدی و غیر نقدی تامین شده».

با این حال نه در گزارش مالی سال 1401 و نه در سایت حرکت اول هیچ اشاره‌ای به نحوه ارزش گذاری فلای تودی و جزییات تسویه حساب نشده است. در بخش اخبار سایت حرکت اول نیز که بیش از یک سال است بروز نشده خبری درباره ی خرید فلای تودی منتشر نشده و هیچ بیانه خبری نیز در رسانه های حوزه اکوسیستم درباره این خرید و فروش نجومی منتشر نشده. اواخر فروردین امسال بود که یک فعال رسانه ای اصولگرا در ارزش گذاری این شرکت شائبه عدم رعایت تشریفات را مطرح کرد. عبدالرضا داوری نوشت: آقای دکتر اخوان بهابادی مدیرعامل محترم همراه اول، شنیده ام در سرمایه‌گذاری برای خرید شرکت “ف.ت”، تشریفات قانونی “رعایت نشده” و ارزش‌گذاری آن، “صوری” است. از ‎گشت ارشاد مدیران دولت آقای رئیسی انتظار می رود دربرابر شائبه فساد، فوری و قاطع عمل کند!

دیدگاهتان را بنویسید