🔹گمرک کشور برای نخستین بار، جزئیاتی از گیرندگان ارز خودرو و میزان ارز تخصیصی به واردات قطعات و موتورسیکلت را منتشر کرد.

🔹طبق اعلام گمرک ایران، در سال گذشته هشت میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت وارد کشور شده است.

🔹این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به سال 1401 رشد داشته است.

🔹بررسی جزئیات واردات اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت نشان می‌دهد که واردات قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲، هفت میلیارد و 598 میلیون دلار بوده که در مقایسه با بازه زمانی 1401، حدود 32 درصد رشد را نشان می دهد.

🔹در سال گذشته همچنین 782 میلیون و 61 هزار دلار اجزا و قطعات موتورسیکلت وارد کشور شده که 41 درصد افزایش داشته است.

🔹در آمار یاد شده آنچه مورد توجه فعالان حوزه تولید و واردکنندگان خودرو قرار گرفته، رشد اختصاص ارز به مونتاژکاران خودرو و همچنین تولید موتورسیکلت از سوی سیاست گذار ارزی است.

🔹پیش از این فعالان عرصه تولید و واردات خودرو نسبت به عدم تخصیص ارز مناسب از سوی سیاست گذار ارزی انتقادهایی را مطرح کرده بودند.

🔹همچنین طبق اعلام گمرک، صنایع خودروسازی مدیران خودرو با سهم ۱۳ درصدی، در رتبه نخست دریافت ارز قرار دارد و پس از این شرکت، کرمان موتور با سهم ۹.۶۵ درصدی رتبه دوم را در اختیار گرفته است.

🔹رتبه سوم نیز به شرکتی به نام “کوروش موتور آریا” اختصاص یافته که ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزا و قطعات خودرو را داراست.

🔹آمار مذکور صحتی است بر ادعای دنیای اقتصاد که پیش از این در گزارشی مدعی شده بود، وزارت صمت ارز تخصیصی به واردات خودرو را به سمت مونتاژگران تغییر جهت داده است.

🔹با این حال به نظر می رسد که موتورسیکلت سازان نیز در حوزه های مورد علاقه وزارت صمت برای ارزپاشی بوده اند.

🔹در واقع به نظر می رسد گمرک نیز با انتشار جزئیات موردنظر، بر این موضوع تاکید کرده که اگر بی عدالتی و ضعفی در توزیع ارز اختصاص یافته به وزارت صمت بین متقاضیان به خصوص تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو رخ داده، از ناحیه سیاست گذار ارزی نبوده و متوجه توزیع گر (وزارت صمت) است.

دیدگاهتان را بنویسید