چرا گزارش BBC در خصوص نیکا شاکرمی واقعی نیست؟

بعد از انتشار خبری مبنی بر تجاوز به نیکا شاکرمی در رسانه ی رسمی دولت انگلستان bbc، تیم صحت سنجی #روایت_فردا این خبر را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد که موارد زیر برای صحت سنجی آن خبر قابل تامل است:

۱) در نامه مورد استنادی که در گزارش وجود دارد ابتدائیات رایج مثل فونت نامه‌های اداری رعایت نشده است و شماره پرونده سند به‌طور ناشیانه حذف شده است که احتمالا به دلیل برداشت مبتدیانه سربرگ از جستجوی ساده اینترنتی است.

۲) نامه محرمانه بدون مهر محرمانه است و همچنین نامه بدون تاریخ است.

۳) استفاده از نام ناجا در حالی‌‌که ناجا از سال ۱۴۰۰ تبدیل به فراجا شده است.

۴) رسیدگی به امثال این اتهامات در حوزه حفاظت اطلاعات سپاه است و سازمان اطلاعات سپاه در هیچ شرایطی به بررسی اتهامات نیروهای سپاه ورود نمی‌کند در حالی که در مطلب بی‌بی‌سی بازجویی توسط اطلاعات سپاه انجام شده است.

۵) با توجه موارد بند بالا اما هیچ اسم یا نماینده‌ای از سازمان حفاظت اطلاعات سپاه در عنوان متولی و صاحب کار در نامه مورد استناد بی‌بی‌سی وجود ندارد. و جالب اینکه با وجود درون سازمانی بودن و طبقه بندی موضوع در میان حاضران در جلسه افرادی از نیروی انتظامی هم حاضرند.

۶) فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ در مهر ماه 1401 سردار احمدنورعلی بوده نه سردار سیدرضا موسوی که بی بی در گزارشش به آن اشاره دارد.

🔹 این تنها ۶ مورد از ایرادات در فرم ظاهری نامه و کذب بودن اطلاعات موجود در گزارش است که البته افرادی که ذره ای با کار اداری آسنا باشند میدانند این موارد میتواند به ۶۰ تا هم برسد

🔹 با این وجود خبرگزاری نزدیک به قوه قضاییه هم گزارشی در خصوص مطلب بی بی سی منتشر کرده که میتوانید در لینک زیر بخوانید

🔹 این هم لینک گزارش BBc است و چون به زیان انگلیسی است میتوانید به وسیله ی گوگل ترنسلیت آن را ترجمه و مورد مقایسه با گزارش «میزان » قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید