از هشدار ایران به طالبان تا قرار در نقطه صفر مرزی

تهران-ایرنا–سفر اخیر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان از جنبه های مختلفی قابل ارزیابی و دارای اهمیت است که در این نوشتار به محورهای مهم آن اشاره شده است.
حقآبه هیرمند” حق طبیعی سیستان و بلوچستان و داستان پرتکراری که چندی است در رسانه‌ها، اخبار مختلفی پیرامون آن به انتشار می‌رسد و در روز گذشته در صدر اخبار جای گرفت. در این قریب به دوسالی که از عمر دولت مردمی می‌گذرد، به دستور اکید رییس جمهور، دستگاه دیپلماسی کشور در گفتگوهای صریح خود با هیات حاکمه موقت افغانستان در پیگیری های مستمر، موضوع حقابه‌ ایران از هیرمند را بطور جدی دنبال کرده و درآخرین اقدامات از روند پیگیری حقابه هیرمند، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، مأموریت ویژه به دو وزیر کابینه خود برای «پیگیری جدی» این چالش داده است.

تمکین طالبان از حقابه هیرمند؛ اولویت‌ دستگاه دیپلماسی

در همین راستا وزیر خارجه کشورمان برای طی راه حل های دیپلماتیک در روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه عازم استان سیستان و بلوچستان می‌شود و در گفت وگوی خود با رسانه ها بیان می‌کند که مسئله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تاکنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است و اگر لازم باشد از ابزار فشار هم برای وادار کردن آن بخش از هیئت حاکمه افغانستان که همراهی نخواهند کرد با اعطای حق‌آبه ایران، استفاده خواهد شد.

دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم همواره نشان داده که به دنبال آن است تا طالبان مجاب شود که به اجرای معاهده حقابه هیرمند تمکین کند و بهانه نبود آب در پشت سد، برای ایران قابل قبول نیست و افغانستان باید اصلی که در مورد حقابه وجود دارد را بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید