:

🔹ایران در دوران پس از انقلاب بویژه در دوره زعامت مقام معظم رهبری توانست تبدیل به یک ‎قدرت مطمئن شود و از تمامیت ارضی خود حفاظت کند و بر چالش امنیتی ۲۰۰ ساله خود فائق آید.

🔹این اعتماد به نفس امنیتی و ‎بلوغ راهبردی ایران پس از ۲۰۰ سال را مدیون ‎تدابیر مقام معظم رهبری و ‎نیروهای مسلح خودمان هستیم.

🔹بر اساس این اعتماد به نفس راهبردی و امنیتی می توانیم راهبرد ‎منطقه قوی را مطرح و دنبال کنیم. ‎سیاست همسایگی ایران یک واقعیت است تا یک برسازی.

🔹ایران با توجه به ‎ژئوپلیتیک خود و ظرفیت های فراوان مادی، معنوی، علمی، نیروی انسانی و…. می تواند ‎قطب ترانزیتی، فناوری و انرژی باشد.

🔹 در ابتکار ۳+۳ برای قفقاز (ایران، ترکیه، روسیه+آذربایجان، ارمنستان، گرجستان) نیازمند ‎همکاریهای فراگیر هستیم. می توانیم از این ابتکار برای حل مسائل ‎منطقه قفقاز بدون دخالت بیگانگان استفاده کنیم. نیروی خارجی توان و تمایل حمایت از ما و منطقه ما را ندارد.

🔹 بند ۹ توافق آتش بس سه جانبه مسکو، باکو، ایروان که به جنگ دوم قره باغ در نوامبر ۲۰۲۰ پایان داد می تواند موجب همکاری باشد نه تقابل؛ می توان با ایجاد یک ‎کنسرسیوم ترانزیتیِ ترکیبی منافع همه کشورهای قفقاز و کشورهای بزرگ همجوار آن را تضمین کرد.

🔹 حضور ‎رژیم اسرائیل در ‎جمهوری آذربایجان همانند حضورش در برخی کشورهای ‎خلیج فارس برای ایجاد سپری برای خودش است و در اصل آنها را قربانی خودش می خواهد نه اینکه بخواهد از آنها حمایت یا حفاظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید