#خاطرات_هاشمی_رفسنجانی

٣ آبان ١٣٧٩

🔹عصر آقای موریس معتمد، نماینده کلیمیان ایران در مجلس، همراه یکی از سران جامعه کلیمی [‌یهودی] ایران آمدند. گفتند، بعد از انقلاب، بخشی از یهودیان از ایران رفته‌اند و حدود ۳۰ هزار نفر مانده‌اند و در اثر دادگاه متهمان به جاسوسی کلیمی در شیراز، حدود پنج هزار نفر دیگر رفته‌اند و اخیراً پس از شروع انتفاضه و پخش مداوم ستم‌‌های اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها و تحریک عواطف مسلمانان، یهودی‌های ایران احساس ناامنی می‌کنند و اخیراً سه مورد حمله به یهودی‌ها دیده شده است.

🔹خواستند که من در نماز جمعه بگویم جامعه یهودیان ایران، با تجاوز به فلسطین مخالف است و از اول با تشکیل اسرائیل، موافق نبوده و باید حساب آنها را از حساب صهیونیست‌ها جدا بدانید.

🔹 آقای معتمد گفت در سفر به آمریکا که همراه آقای [مهدی] کروبی [رئیس‌ مجلس] رفته بود، باعث شده یهودیان در تظاهرات علیه آقای [سیدمحمد] خاتمی، شرکت نکنند و یادآور شرکت یهودیان ایران در [دوران] دفاع در جنگ تحمیلی شدند.

🔹شب میهمان رهبری بودم. درباره سفر آقای [کمال] خرازی [وزیر امور خارجه] به عراق، مسئله انتفاضه و محاکمه آقای [حسن یوسفی] اشکوری و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی و انتخابات مذاکره‌ کردیم. طبق نظر [فتوای] امام و رهبری، اشکوری، مرتد به حساب نمی‌آید و اگر عنوان محارب یا مفسد بر او تعیین نکنند، مستحق اعدام نیست.

🔹گفتند، آقای خاتمی از اظهارات ایشان در جمع بسیجیان که گفته‌اند در مورد فلسطین رفراندوم شود، اظهار خوشحالی‌ کرده و فکر می‌کند که این نظر، برگشت از نظر نابودی اسرائیل است‌ که به او توضیح داده‌اند که این راهکار نابودی است؛ چون نتیجه رفراندوم همین است.

🔹 امروز انفجار مخزن مهمات در پادگان ارتش در راه مشهد به تربت‌حیدریه، باعث وحشت منطقه و بسته‌شدن راه‌ها و تخلیه روستاها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید