🔹 جمعیت تبعه افغان در محله سعادت‌آباد تهران به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

🔹تعداد مشتریان «مهاجر افغان» در برخی فروشگاه‌ها و مغازه‌های مواد خوراکی و غذایی این محله لوکس تهران، در برخی ساعات روز از تعداد شهروندان تهرانی جلو می‌زند.

🔹این عکس، پارک بزرگ سعادت‌آباد را نشان می‌دهد و عصر دیروز، ۲۲ فروردین گرفته شده است.

🔹 هر ۷ نفر در این تصویر، تبعه افغان هستند؛ ۱۶ تا ۱۹ سال سن دارند.

🔹 این چند نفر که بیشتر نوجوان هستند تا جوان، از ۲ سال پیش به تهران مهاجرت کردند؛ بخاطر فرار از وضعیت سیاسی اقتصادی افغانستان، بعداز استقرار حکومت طالبان.

🔹 افغان‌های ساکن در سعادت‌آباد، در برج‌سازی‌های مسکونی اطراف میدان کاج سعادت‌آباد، مشغول به کار هستند. این محله برخلاف عمده نقاط شهر، با حجم قابل توجهی ساختمان‌سازی روبرو است.

🔹بعضی از این نوجوان‌های افغان، «کارگر ساده» ساختمانی شده‌اند و ۲ نفر از این هفت نفر، در همین مدت کوتاهی که در بازار ساخت‌وساز تهران مشغول به کار شده‌اند، به «استادکار» تبدیل شده‌اند.

🔹کارگران افغان در برج‌سازی‌های سعادت‌آباد، روزانه ۳۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند و ۲ نفری که مهارت بالاتر دارند، روزی ۳۵۰ هزار تومان.

🔹 آنها، معادل ۵ میلیون تومان در ماه، پول افغانی برای خانواده‌شان در افغانستان منتقل می‌کنند و مابقی دستمزدشان را اینجا مصرف می‌کنند.

🔹 این نوجوان‌های افغانی به دو علت «تهران» را انتخاب کرده‌اند؛ کار و کمک به خانواده.

🔹 برج‌سازها و بسازوبفروش‌ها، دستمزدی که به نیروهای مهاجر خارجی در ساخت‌وساز پرداخت می‌کند، تقریباً حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از دستمزد کارگر ایرانی است.

🔹 مزیت دیگر بکارگیری کارگر افغان در ساخت‌وساز، معافیت سازنده از بیمه کارگر ساختمانی است./ دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید