🔹فرض کنید که یک شرکت در پرو می‌خواهد با یک شرکت در مالزی تجارت کند. چه شرکت‌ها متوجه باشند یا نه، تراکنش‌‌‌های اطلاعات مالی آن‌ها تقریبا از طریق ایالات متحده یا موسساتی که آمریکا بر آنها کنترل قابل‌‌‌توجهی دارد، تحت نظارت است.

🔹واشنگتن این قدرت را دارد که بر مبادله نظارت کند و در صورت تمایل، آن را در مسیر دلخواه متوقف کند. بخشی از آنچه که زیربنای این قدرت را تشکیل می‌دهد دلار است. با این حال، دلیل دیگری وجود دارد که کمتر شناخته شده است، اینکه چرا ایالات متحده قدرت اقتصادی بسیار بالایی دارد.

🔹بیشتر کابل‌‌‌های فیبر نوری جهان که داده‌‌‌ها و پیام‌‌‌ها را در سراسر کره‌زمین انتقال می‌دهند،از ایالات متحده عبور می‌‌‌کنند.در جایی که این کابل‌‌‌ها به ایالات‌متحده می‌‌‌رسند،واشنگتن می‌تواند ترافیک آنها را نظارت کندو به آژانس امنیت ملی اجازه دهد داده‌‌‌ها رامورد رصد قرار دهد.

🔹بنابراین ایالات متحده می‌تواند به راحتی از هر کشوری جاسوسی کند. این کشور می‌تواند تعیین کند که رقبایش چه زمانی منافعش را تهدید می‌‌‌کنند و در پاسخ به آن تحریم‌‌‌های معنا‌‌‌داری صادر کند.

🔹جاسوسی و تحریم واشنگتن موضوع کتاب امپراتوری زیرزمینی: چگونه آمریکا اقتصاد جهانی را به سلاح تبدیل کرد، اثر هنری فارل و آبراهام نیومن است. این کتاب توضیح می‌‌‌دهد که چگونه واشنگتن چنین قدرت شگفت‌‌‌انگیزی را به دست آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید