امیرعبداللهیان: آمریکا مانع آزاد سازی پول‌های ایران در کره جنوبی شده بود

وزیر خارجه ایران گفت: پول‌های ما در کره جنوبی که بلوکه شده با دستور ظالمانه آمریکا انجام شده است. وقتی ما مطالبه پول می‌کردیم می‌گفتند مشکلی نداریم اما طرف سومی هست که مانع می‌شود.
، ظهر امروز نشست هم‌اندیشی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت روز خبرنگار در محل ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد.

وزیر امور خارجه در این نشست گفت: این تلاش خبرنگاران عزیز مورد توجه است. فعالیت ما بدون حضور رسانه فعالیتی ناقص و ابتر است. هرجا رسانه وجود دارد صدای توافقات و چالش‌های ما در میز مذاکرات دوجانبه و چندجانبه خارجی بهتر شنیده می‌شود. شاید در موارد بسیاری ما در میز مذاکره نمی‌توانیم کلامی به صراحت بیان کنیم اما شما خبرنگاران پیام‌های ما را منتشر می‌کنید. امروز اگر در داخل ایران وزارت خارجه سخنی را بیان کند در کمتر از چند دقیقه و ثانیه پیام انتقال پیدا می‌کند.

وی افزود: در بحث تبادل زندانیان و آزاد شدن اموال بلوکه شده ما در کره جنوبی و کند شدن روابط انتقال دارایی‌ها در بانکی در عراق همواره اعلام کردیم که هیچگاه از مسیر دیپلماسی فاصله نگرفتیم. از ابتدای دولت در دو مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها و تلاش برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا اقدام کردیم. آن بخشی که به بی اثر کردن تحریم‌ها مربوط است به برجام باز می‌گردد. در برجام به دلیل مجموعه‌ای از شرایط، مذاکراتی انجام شده و آن مقداری که می‌توانستند مذاکره کنند تلاش کردند. این مذاکره با چند طرف بوده و هست.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مسیر مذاکره ماه‌هاست که تبادل پیام غیرمستقیم را روی میز داریم. ما هیچ گاه دنبال توافق موقت و کم در مقابل کم نبوده‌ایم. اما مسئله زندانیان کاملا انسانی است و هیچ ارتباطی بین موضوع تبادل زندانیان با مسئله آزادسازی دارایی‌ها قائل نیستیم. در توافق بین ما و طرف مقابل با وساطت کشور ثالث، ما صورت جلسه‌ای برای چگونگی تبادل زندانیان و صورت جلسه دیگری برای مطالبات حقمان داریم.

دیدگاهتان را بنویسید