رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: من فکر می‌کنم که اگر آمریکایی‌ها واقع‌بینانه برخورد کنند و حقوق ما رعایت شود، توافق در دسترس است و هنوز فرصت برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام وجود دارد. البته اگر آمریکایی‌ها بخواهند با تحلیل غلط حرکت کنند، فرصت برای همیشه وجود نخواهد داشت. فراموش نکنید که از سال ۲۰۱۵ تا الآن طرف ایرانی از برجام منتفع نشده است. پس این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند. اگر لازم باشد ما وارد پلان B خواهیم شد. ما گزینه‌های متعددی روی میز داریم، اما در واسطه‌ها و پیام‌هایی که به ما داده می‌شود، گفته‌ایم که ما همچنان آماده ایم تا در یک چارچوب منطقی در گام‌های پایانی توافق قرار بگیریم.

به گزارش تابناک به نقل از وبگاه رادیو ان‌پی‌آر آمریکا، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تفصیلی با یک شبکه آمریکایی به سوالاتی درباره روند احیای توافق هسته‌ای، ناآرامی‌های اخیر در ایران و آزادی زندانیان دو تابعیتی پاسخ داد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در گفتگو با این شبکه رادیویی در پاسخ به این سوال که «چرا آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، فرمان عفو ده‌ها هزار بازداشتی را که در اعتراضات ضد دولتی شرکت داشتند، صادر کردند»، گفت: اولا من فکر می‌کنم این عنوانی که به کار برده می‌شود که ده‌ها هزار نفر دستگیر شدند، اطلاعات دقیقی نیست. من با قاطعیت می‌گویم؛ اولا هیچ دانشجویی در داخل دانشگاه‌ها در دوران اغتشاشات دستگیر نشد. افرادی دستگیر شدند که در خیابان در اغتشاشات نقش داشتند. اما صد‌ها نفر احساساتی شدند یا تحت تأثیر جو و فضا اقدام کردند. این افراد که در زندان بودند، به مناسبت جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی مورد عفو رهبری قرار گرفتند. مقام معظم رهبری همواره به موضوع رأفت توجه ویژه‌ای دارند؛ لذا دستور آزادی این افراد را دادند مگر کسانی که مرتکب قتل و یا جرم بزرگی هستند.

امیرعبداللهیان در ادامه در پاسخ به این گفته خبرنگار ان‌پی‌آر، مبنی بر این که «ده‌ها هزار نفری که مورد عفو قرار گرفتند عددی نیست که من گفته باشم، بلکه عددی است که رسانه‌های دولتی ایران بیان کردند. هزاران نفر بازداشتی هم اعداد و ارقامی است که گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل ارائه دادند. آمار دیگری که وجود دارد این است که از سپتامبر صد نفر کشته و چهار نفر اعدام شدند.»، توضیح داد: به نظرم در آمار اغراق شده است، حتی نهاد‌های حقوق بشری اغراق کرده‌اند. همین طور در مورد کشته‌ها آمار منتشر شده بزرگ نمایی شده است. در این اغتشاشات یک اتفاق مهم افتاد؛ علیرغم تنش بالا به پلیس اجازه داده نشد که سلاح در اختیار داشته باشد. اما سلاح‌های اسرائیلی و آمریکایی از مرز‌های بعضی از کشور‌های همسایه ما که وضعیت با ثباتی ندارند، وارد ایران شده است. آن‌ها در بین مردم ایجاد آشوب کردند و از این سلاح استفاده کردند.

او در پاسخ به این که توضیح او درباره اعداد و ارقامی که سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری اعلام می‌کنند که حاکی از وجود» صد‌ها نفر کشته» است و حتی گفته می‌شود که این اعداد کم‌تر از رقم واقعی است به خاطر این که بسیاری از افراد از ارائه آمار کشته‌ها به پلیس واهمه دارند، گفت: من به عنوان یک مقام رسمی که در جریان جزئیات موضوع هستم دارم با شما صحبت می‌کنم. حدود نود نیروی پلیس ما توسط آشوب‌گران کشته شدند. بیش از چهار هزار نیروی پلیس مجروح شدند. تعداد معدودی از افراد هم توسط اغتشاشگران مسلح به سلاح گرم یا سرد کشته شدند. اما این عدد‌های نجومی و بزرگ نمایی شده کاملا ساختگی است. در آن موقع، حتی اگر فردی در اثر یک حادثه طبیعی مثلا در یک تصادف رانندگی کشته شده، عکس او را در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر کردند و گفتند این فرد در تظاهرات توسط پلیس ایران کشته شده است. ما ده‌ها مورد این چنینی را به طور مستمر در اختیار داریم.

دیدگاهتان را بنویسید