آیت‌الله ایازی عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم: «نظارت استصوابی» شورای نگهبان در تعارض با آزادی‌های مردم و خلاف قانون اساسی است و با این تشکیلات اجرایی و شورای نگهبان، انتخابات رقابتی نمی‌شود.

یت‌الله ایازی عضو مجمع پژوهشگران و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه به جماران گفت «نظارت استصوابی» شورای نگهبان در تعارض با آزادی‌های مردم و خلاف قانون اساسی است و با این تشکیلات اجرایی و شورای نگهبان، انتخابات رقابتی نمی‌شود.

به گفته ایازی اگر می‌خواهند انتخابات، رقابتی باشد با این تشکیلات اجرایی و شورای نگهبان نمی‌شود. رهبری درباره آقای لاریجانی گفتند که به ایشان ظلم شده است، اما ندیدیم این ظلم نه در انتخابات و نه در اتهاماتی که به ایشان زده شد، جبران شود. نهادها از حیثیت ایشان دفاع نکردند چه برسد به اینکه اگر واقعاً به ایشان ظلم شده به رقابت‌ برگردانند. دستگاه‌هایی که به سخن رهبری گوش نمی‌دهند، چه توقعی دارید که مردم به آنها اعتماد کنند و اتفاقات صحیح انجام شود؟

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات مشارکتی، رقابتی و سالم منوط به دو نکته اساسی است به جلب اعتماد مردم به وسیله دستگاه اجرایی و ایجاد رقابت سالم توسط آن دستگاهاشاره کرده و گفته است: دستگاه اجرایی که می‌خواهد متکلف این برنامه شود، زمانی می‌تواند انتخابات را برگزار کند که اعتماد جامعه را جلب کرده و جامعه اطمینان پیدا کند به اینکه دستگاه مجری انتخابات دستگاهی است که نمی‌خواهد انتخابات را مهندسی کند؛ مسائلی که در این مدت اتفاق افتاده است. بنابراین دستگاه انتخابات باید به گونه‌ای باشد که چنین اعتمادی در سلامت و رقابت ایجاد کند، و گرنه در انتخابات مشارکتی که نشانه قدرت ملی باشد، نخواهد بود، و سالم و اعتمادبرانگیز برگزار نخواهد شد. چون شرط برگزاری یک انتخابات این است که مردم مسئولیت دستگاه را بپذیرند و برای آنان مشروعیت قائل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید