چهره‌های سرشناس حامی دولت همچون یاسر جبراییلی زبان به نقد عملکرد او گشوده و تنها اجرای نسخه‌های اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی خود توسط دولت را تایید می‌کنند، نسخه‌های اقتصادی با چاشنی حذف و اضافه ارز و دلار
، سیدیاسر جبراییلی، فعال سیاسی اصولگرا و رییس مرکز نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت با دو توییت در روز‌های اخیر نشان داده است که قرار است از این پس با زبان تند نقد و لحن کنایه با رییس دولت سخن بگوید و تنها به تایید اقداماتی می‌پردازد که نسخه‌های آن را خودشان پیچیده باشند. او هفته گذشته در یک توییت نوشته است که «آقای رییسی بزرگوار وعده نصف شدن نرخ تورم خاطرتان هست؟ نصف عمر دولت شما گذشت و رکورد ۳۰ ساله تورم در سال مهار تورم شکست. این وضع برخلاف ادعای حسن روحانی نتیجه بی‌برجامی نیست. ما در تجارت خارجی که موضوع تحریم است رکورد زدیم. ریلِ اقتصاد را عوض نکنید، روز‌های تلخی در پیش است».

اردیبهشت سال جاری نیز جبراییلی در واکنش به نقش ناکارآمدی دولت در راه افتادن موج اعتراض‌ها به گرانی، از رییسی خواست یک هفته فعالیت‌های خود را تعطیل کند و کتاب پیشنهادی او را بخواند و در توییتی نوشت: «برادر گرانقدر آقای رییسی بزرگوار و عزیز ما! تمنا دارم یک هفته سفر تشریف نبرید، جلسات هیات دولت را به معاون اول بسپارید، کارتابل نبینید…. این کتاب را مطالعه بفرمایید».

جبراییلی ذیل این توییت تصویری از کتاب «دکترین شوک: ظهور سرمایه‌داری فاجعه» نوشته نائومی کلاین را منتشر کرده بود. کتابی که در آن دو مرحله شوک توضیح داده شده است و احتمالا تمرکز جبراییلی بر مرحله دوم شوک بوده است. جایی که به روایت کتاب «بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ با استفاده از قدرت سیاسی و سیاست‌مداران وابسته به خود، با انجام طرحی برنامه‌ریزی شده و با کاشتن بذر ترس، از بُهت و پریشانی و سردرگمی مردم در آن لحظات استفاده کرده و شوک دومی را که چیزی جز تغییرات رادیکال اقتصادی و سیاسی نیست به وجود می‌آورند».

کمتر از ۴۸ ساعت پس از این توییت، اما جبراییلی از اقدامی در بودجه ۱۴۰۳ که صدای همه را درآورده است، استقبال کرده است. تصمیمی که در لایحه ارسالی دولت به مجلس اجرایی شده و به نظر می‌رسد نسخه آن را نیز همین تئوریسین‌های جوان حامی دولت پیچیده باشند؛ دلارزدایی!

دیدگاهتان را بنویسید