🔹از میان ۵۱۰ داوطلب شرکت کننده در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، صلاحیت ۱۳۸ نفر توسط شورای نگهبان تایید شده و عملا فضای رقابتی در برخی استان ها وجود ندارد.

🔹در میان رد صلاحیت شدگان چهره های شاخصی چون حسن روحانی رئیس جمهوری دوره های یازدهم و دوازدهم، مصطفی پورمحمدی وزیر اسبق دادگستری، سیدمحمود علوی وزیر سابق اطلاعات و سیداحمد مرتضوی مقدم رئیس سابق دیوان عالی کشور نیز به چشم می خورد.

🔹نکته جالب در بررسی آمار صلاحیت های شورای نگهبان، تک کاندیدا شدن برخی از حوزه های انتخابیه است، یعنی یک داوطلب برای تصاحب یک کرسی در مجلس خبرگان و بدون رقیب وارد ماراتن انتخابات می شود. آنچنان که در استان خراسان جنوبی که ابراهیم رئیسی از آنها کاندیدا شده است از ۵ داوطلب تنها رئیسی تایید صلاحیت شده است. اقدامی که طی روزهای اخیر با واکنش های زیادی روبرو شده است.

🔹نکته قابل تامل دیگر وضعیت بررسی صلاحیت ها در حوزه انتخابیه استان تهران است. این استان صاحب ۱۶ کرسی در مجلس خبرگان است و براساس آمارهای اعلام شده از مجموع ۱۰۷ نفر ثبت نام کننده در این استان، صلاحیت ۲۸ نفر تأیید شده و صلاحیت ۴۹ نفر از ثبت‌نام کنندگان تأیید نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید