علم صالح استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه استرالیا:

🔹تنها تهدید خارجی که برای ایران وجود دارد، آمریکاست. تهران در حال حاضر هیچ‌گونه تهدید نظامی و اقتصادی خارجی غیر از واشنگتن روبه‌روی خود نمی‌بیند؛ به همین علت تغییراتی که در دو دهه اخیر ایجاد و اتفاقاتی که منجر به خروج نسبی و تضعیف نسبی آمریکا در منطقه شد، ایران را خوشحال می‌کند.

🔹ما شاهد تغییرات مثبتی در منطقه هستیم و احساس می‌شود که رویکرد کشورها، توسعه بر پایه ثبات است و برای اولین بار شاهد پروژه‌های فراکشوری و منطقه‌ای هستیم. خاورمیانه همیشه این مشکل را داشت که کشورها منافع اقتصادی مشترکی تعریف نمی‌کردند و یک درهم‌تنیدگی اقتصادی وجود نداشت اما برای اولین‌بار شاهد تغییر رقابت امنیتی به رقابت سیاسی و اقتصادی هستیم.

🔹کشورهای خاورمیانه از جمله ایران باید بدانند دیگر اولویت با امنیت حکومتی نیست و حال باید تکیه امنیت بر امنیت مردمی و مردم‌محور باشد؛ به این معنا که بر روی خواست و مطالبات مردم اعم از مطالبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی شکل گرفته و این مطالبات به رسمیت شناخته شود و برای تحقق آن‌ها برنامه‌ریزی مناسب ارائه شود. در عین حال ایران باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهد که این تغییراتی که به نفع غرب نیست به معنای دشمنی و رودررویی با غرب نیز نیست و نباید هم باشد و هرگاه این امکان به وجود آمد که غرب با رویکردی عادلانه با ایران به توافقی برسد، باید این امر محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید