لزوم تحدید قواعد امنیتی اسرائیل، پاسخ معتبر و بازدارنده است نه صبر راهبردی!

✍️ مهدیه شادمانی

🔹در شرایطی که ایران در حال طرح‌ریزی عملیات انتقام است، دو خط بین‌المللی و داخلی با هدف فشار سیاسی بر ایران و توقف حمله پیگیری می‌گردد: در ساحت بین‌الملل، بیانیه ناگهانی مشترک آمریکا، مصر و قطر با محوریت آتش‌بس در غزه!

🔹کشورهای مصر، قطر و آمریکا به عنوان میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در بیانیه مشترکی خواستار تسریع در امضای توافق آتش‌بس و آزادی اسرا شدند.

🔹در این بیانیه آمده‌است: اکنون زمان آن فرا رسیده‌است که فوراً به درد و رنج ساکنان نوار غزه، گروگان‌ها و خانواده‌های آنها پایان دهیم، زمان امضای توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها و بازداشت شدگان فرا رسیده‌است. در این بخش همزمانی بیانیه با وعده انتقام ایران جای سوال بسیار دارد!!!

🔹در داخل نیز برخی با ادعای کذب اختلاف دولت و نیروهای مسلح در پی آن هستند تا حمله ایران را بازی در استراتژی نتانیاهو، ورود به بحران به دلیل ترور یک فرد غیرایرانی و *تله تنش* تعبیر کنند!
اما در برابر این پیش‌فرض‌های غلط باید تصریح کرد لزوم این پاسخ تاکتیکی به جهت نقض حاکمیت، تامین و حفظ بازدارندگی قطعی است. تنها راه تحدید قواعد جدید امنیتی اسرائیل نیز پاسخ معتبر و بازدارنده است نه صبر راهبردی! صبر و عدم پاسخ به معنای قبول تکرار جنایات اسرائیل و تشدید جنگ است و تاثیری نیز بر مذاکرات آتش‌بس در ۱۵ آگوست ندارد. چرا که جنایت شب گذشته ارتش اسرائیل در بمباران مدرسه‌ی محله‌الدرج در مرکز شهر غزه که بیش از ۱۰۰ شهید و ده زخمی بر جای گذاشت اثبات می‌کند این رژیم به هیچ قواعد حقوق بشری ملزم نیست و ایجاد خطای شناختی و انصراف از خونخواهی تنها بر گستره جنایات آن می افزاید.

🔹اما در برابر جنگ روانی برخی افراد و رسانه‌ها در داخل کشور نیز باید اذعان داشت، اتخاذ تصمیمات راهبردی کلان نظامی و طرح‌ریزی اینگونه عملیات بالاتر از حدود و اختیارات افراد است و تصمیم با شوراهای بالادستی است! و با توجه به تاکید رهبر انقلاب و رییس جمهور به پاسخ ایران ادعای اختلاف دکتر پزشکیان و قوای نظامی تاکتیک روانی سیاستبازان با هدف مقصرتراشی است تا بتوانند پاسخ ایران را تقلیل دهند.

🔹با توجه به موارد فوق می‌توان پاسخ ایران به ترور هنیه را نه تنها در چهارچوب انتقام بلکه ترمیم و ترسیم خطوط جدید قرمز و در راهبرد توازن قدرت و وحشت در منطقه تفسیر کرد که این پاسخ نه تنها منجر به جنگ فراگیر بلکه با هدف ایجاد بازدارندگی طولانی واجب به نظر می‌رسد./روایت فردا

دیدگاهتان را بنویسید