روزنامه هفت صبح نوشت/

🔹کافی است کلمه «فیش حج» را در پلتفرم‌های خرید و فروش کالای دست دوم جست‌و‌جو کنید تا با قیمت‌های متنوعی برای فیش‌هایی با ویژگی‌های مختلف مواجه شويد.

🔹رقم‌ها برای حج تمتع یا همان حج واجب آنقدر بالاست که چشم‌هایتان گرد می‌شود و بسته به نزدیک و دور بودن نوبت فیش تا ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد اما خبرگزاری‌ها می‌گویند که به شهادت بعضی آژانس‌های زیارتی، فیش‌هایی که نوبتشان خیلی نزدیک است تا ۴۰۰ میلیون تومان هم معامله می‌شوند.

🔹این فیش‌ها در واقع آنهایی هستند که چند سال قبل از سال ۸۶ خریداری شده‌اند. (سالی که فروش فیش حج از سوی سازمان حج و زیارت متوقف شد). وقتی به عقب می‌رویم و پرس‌و‌جو می‌کنیم می‌بینیم که در آن زمان قیمت ثبت‌نام حج تمتع حدود ده میلیون تومان بود.

🔹اگر بخواهیم ببینيم آیا رشد قیمت فیش حج با تورم تناسب دارد یا نه مثلا می‌توانیم به میانگین قیمت یک متر‌مربع خانه در تهران رجوع کنیم. در سال ۸۶ میانگین قیمت مسکن در تهران ۱۲۰‌درصد رشد کرده و به ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود و حالا در سال ۱۴۰۲ میانگین قیمت مسکن حدود ۷۷ میلیون تومان است، در حالی که فیش کمتر از ۵ میلیون تومانی حج سال ۸۶ الان چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

🔹یعنی می‌توان گفت که اگر کسی به فیش حج نگاه سرمایه‌ای داشته و حالا می‌خواهد از فروش آن سود کند در سال ۸۶ می‌توانست روی خیلی چیزهای دیگر سرمایه‌گذاری کند.

🔹پس چه اتفاقی افتاده که قیمت فیش‌های حج به اینجا رسیده است؟

دیدگاهتان را بنویسید