‍ (https://attach.fahares.com/r7VVXAer6NDKnU7pieSzYQ==)

انسان‌های بزرگ اشتباهاتشان هم بزرگ است

▫️کمتر کسی در جامعه پیدا می‌شود که منکر سیاستمداری و کاردانی مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی در فضای مدیریتی باشد. احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی گفت‌وگویی با سیدحسین مرعشی، رئیس دفتر هاشمی‌ رفسنجانی در زمان ریاست‌جمهوری و استاندار کرمان و دبیرکلی فعلی حزب کارگزاران انجام داده است که در پی می‌آید:

🔹مرعشی: در اطرافیان امام که منشأ انقلاب و رهبری انقلاب بودند، ما تفکرات آقای هاشمی را تفکرات قابل‌قبولی می‌دانستیم از جهت اینکه مدرن‌تر از مثلاً بقیه فکر می‌کرد یعنی در واقع ما آقای هاشمی را به‌عنوان یک کسی که بالاخره جزء رهبرانی است که می‌شود با او به سمت ایران مدرن گام برداشت؛ می‌دانستیم.

🔹زیدآبادی:‌ آقای هاشمی در بین روحانیون امتیازاتی داشت که ما کم‌وبیش آن را قبول داریم؛ اما ایشان به‌عنوان یک سیاستمدار زرنگ و پیچیده هم معروف بود. اما به کارنامه‌ی او که نگاه کنیم، ایشان از مقام دوم نظام نهایتاً به یک نقطه‌ای رسید که فاقد قدرت شد. این نشان نمی‌دهد که خیلی هم دید استراتژیک نداشته و سر بزنگاه‌ها انتخاب‌ها و اشتباه‌های بزرگی داشته است؟

🔹مرعشی: می‌گویند انسان‌های بزرگ، اشتباهاتشان هم بزرگ است. این را نمی‌شود کتمان کرد. به لحاظ تفکر، من ممکن است چیزهایی را بتوانم به شما بگویم که تا حالا نشنیده باشید؛ مثلاً وقتی‌که هنوز جانشینی امام مطرح نبود و معلوم بود که آقای هاشمی قرار است رئیس‌جمهور باشند، آقای هاشمی از کسانی بود که معتقد بود می‌شود رهبری و رئیس‌جمهوری را یکی کرد؛ یعنی اساساً برای بعد از امام، اگر ایشان تصمیم‌گیر بود، حتماً این فکر را قبول داشت که دوگانگی در بالای حکومت، مفید برای کشور نیست.

🔹زید آبادی: همین آقای فلاحیان که وزیر اطلاعات بود، در آن دور وزارت اطلاعات واقعاً کار را خراب کرد. اولین نمونه‌اش، واکنش راجع به آن بیانیه ٩٠ امضایی بود که بچه‌های جبهه ملی و برخی از نهضت آزادی‌ها و ملی مذهبی‌ها کرده بودند. ما شنیدیم که خودِ آقای هاشمی مشخصاً گفته بود که روی مهندس سحابی را کم کنید. وقتی او را گرفتند و به آنجا بردند، واقعاً خیلی شدید اذیتش کرده بودند؛ این را شما ناشی از چه می‌دانید؟ آیا هاشمی احساس می‌کرد که حالا قدرت را کامل در اختیار دارد؟

🔹مرعشی: وزارت اطلاعات اینکه با چه جمع‌بندی آقای هاشمی به آقای فلاحیان رسید و چقدر خودش علاقه‌مند بود و چقدر نبود، این را واقعاً نمی‌دانم. اگر می‌دانستم الآن به شما می‌گفتم؛ ولی من یک شاهدی برایتان بیاورم در ضربه‌هایی که خود بچه‌های آقای هاشمی (خانواده آقای هاشمی) از فلاحیان خوردند…..آقای فلاحیان خیلی به آقای هاشمی لطمه زده است. من واقعاً نمی‌خواهم بگویم مسئولیت گردن آقای هاشمی نیست‌!ولی من با کلیات نظر شما موافق هستم. البته آقای هاشمی دهه‌ ٨٠ با آقای هاشمی دهه‌ ۶۰ و دهه‌ ٧٠ خیلی متفاوت است

دیدگاهتان را بنویسید