🔹فرامرز اختراعی رئیس سندیکای مواد موثره دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار «اقتصاد ۱۲۰»: حتما طبق آمار رسمی و معتبر، بانک‌ مرکزی در یک سال گذشته ارز مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی را نسبت به سال‌هال قبل افزایش جدی و زیادی داده است. میزان تخصیص ارز نسبت به نیاز دارویی کشور خیلی بیشتر است.

🔹متاسفانه مشکل اصلی ما نحوه تقسیم ارز است که طبق سفارشات وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و زیر نظر گمرک انجام می‌شود. نحوه تقسیم ارز بیشتر شامل کالاهای وارداتی می‌شود نه تولید داخل. تلاش‌هایی که از داخل مجلس و برخی افراد دیگر برای افزایش ارز دارو انجام می‌شود برای این است که به جریان واردات ارز بدهند و واردات دارو را افزایش دهند.

🔹نهایت نیاز ارزی ما برای دارو ۲ میلیارد دلار است ولی بانک مرکزی بیش از ۴ میلیارد دلار ارز تخصیص داده تا در کشور هیچ مشکلی نداشته باشیم. ولی میزان مصرف ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی را از هم جدا نمی‌کنند تا اعتراف نکنند که چه میزان ارز زیادی به دارو اختصاص پیدا کرده است.

🔹ثبت سفارش واردات دارو توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‎شود و بانک مرکزی هم میزان لازم را تخصیص می‌دهد و این دو سازمان حتما خیلی در کمبود دارو مقصر هستند و تحت تاثیر جریانات مسموم هیچ توجهی به تولید داخل ندارند.

🔹هم ارز زیادی برای واردات دارو مصرف شده و هم فریاد و جنجال نمایندگان مجلس بلند است. نمایندگان مجلس تحت تاثیر جریانات و شرکت‌های وارداتی هستند که برای ورود به مجلس با آن‌ها لابی کرده‌اند و نگران کم شدن ارز این شرکت‌های وارداتی هستند. لذا سندیکاهای تولیدی و مردمی ارتباطی با نمایندگان مجلس ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید