رحیم رحیم زاده

مبارزات والیبال مردان ایران برای انتخابی المپیک پس از باحت در گروه انتخابی A در سه ست متوالی با امتیازات ۲۵-۲۲ ٬ ۲۵-۲۲ ٬۲۵-۲۳ به ایتالیا در روز جمعه ادامه دارد.ایران در جمع ۴ باخت و تنها یک برد کسب کرده .باخت آخری شانس راهیابی تیم قدرتمند آسیا به المپیک سال آینده را به شدت به خطر انداخت.
پس از باخت روز چهارشنبه به جمهوری چک بهروز عطایی سرمربی تیم ملی ایران بطور غیر منتظره از سمت خود استعفا داد.در نتیجه، دکتر محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران، کمک مربی علیرضا طلوع کیان (تصویر زیر) را بطور موقت به سر مربی گری تیم منصوب کرد.

استعفای عطایی پس از یک سری نتایج ضعیف و سقوط ایران به رده سیزدهم بر مبنای آخرین رده بندی جهانی والیبال FIVB صورت گرفت.راه ایران به المپیک مسیر سختی بود.با قرار گرفتن در گروهی که به عنوان ٬٬ گروه مرگ ٬٬در نظر گرفته شدبود و شامل تیم های برزیل، ایتالیا و کوبا ٬ آلمان در حال رشد و تیم ملی پر شور اکراین است.
از هر جنسیت (زنان و مردان) تنها دوازده تیم در مسابقات والیبال المپیک پاریس شرکت خواهند کرد.یازده سهمیه دیگر در هر جنسیت از طریق یک دو مرحله انتخاب دو مرحله ای مشخص خواهند شد. تیم های هر جنسیت(زنان و مردان) به سه گروه تقسیم می شوند.بازی‌ها در هر گروه به صورت رفت و برگشت( راند رابین) انجام می‌شوند. مسابقات در طول هفت روز انجام می‌شوند و برندگان گروه٬تیم قهرمان و نایب قهرمان جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند. ۵ جای خالی باقی مانده در ژوئن ۲۰۲۴ بر اساس رنکینگ جهانی fivb پر خواهند شد.ایران با سقوط از جمع ۱۲ تیم برتر در مقابل برزیل و کانادا به پیروزی نیاز دارد که این شانس را داشته باشد که نه تنها از سقوط خود در رنکینگ جلوگیری کند بلکه در رده بندی به جایگاه بالاتر صعود کند.
گروه های انتخابی المپیک :

گروه الف:

برزیل (میزبان)، ایتالیا، ایران، کوبا، اکراین ٬ آلمان، جمهوری چک و قطر.

گروه ب:

ژاپن (میزبان)، ایالات متحده آمریکا، اسلوونی، صربستان، ترکیه، تونس، مصر و فنلاند.
گروه س:

چین (میزبان)، لهستان، آرژانتین، هلند، کانادا، مکزیک، بلژیک و بلغارستان.

نتایج والیبال ایران دربازیهای انتخابی المپیک :

اول اکتبر، آلمان در اولین بازی ایران را با نتیجه ۳-۱ (۲۵-۲۲، ۲۲-۲۵، ۲۵-۱۶، ۲۵ -۲۱) شکست داد.

در ۲ اکتبر، تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه خود از اکراین عقب افتاد .اکراین در سه ست متوالی با امتیازات (۲۵-۱۹، ۲۵-۲۲ و ۲۵-۱۷) ایران را شکست داد.

۳ اکتبر، ایران با نتیجه ۳-۱ و امتیازات (۲۵-۲۳، ۲۳-۲۵، ۲۵-۱۷، ۲۵-۲۳) قطر را شکست داد. صابر کاظمی با۲۶ امتیاز پیشتاز ایران شد و مبارک ضاحی حماد از قطر ۱۶ امتیاز کسب کرد.
۴ اکتبر، چک با نتیجه ۳-۱ (۲۵-۱۷، ۲۵-۲۲، ۲۱-۲۵، ۲۵-۲۰) بر ایران پیروز شد و اولین پیروزی جمهوری چک را رقم زد.

۶ اکتبر، ایران در سه ست مستقیم (۲۵-۲۲، ۲۵-۲۲، ۲۵-۲۳)بازی را به ایتالیا باخت.پایان

دیدگاهتان را بنویسید