✍️ مصطفی داننده

🔹دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: «۱۲ مدل لباس جراحی اسلامی برای بیماران زن در اتاق عمل طراحی شده است تا حدود شرعی رعایت شود.»

🔹می‌دانم شما هم بعد از خواندن این خبر و سطح دغدغه ستاد امر به معروف، فکر می‌کنید در برابر دوربین مخفی قرار گرفته‌اید و هر لحظه منتظر هستید که یکی بگوید که این تنها یک شوخی است اما نه، اینها دقیقا گفته‌های “طاهری آکردی” دبیر ستاد امر به معروف است.

🔹نمی‌دانم بیماران و خانواده‌های آنها که این روزها درگیر دارو، بستری شدن و هزینه‌ها هستند، خواندن این خبر چقدر اذیت کننده است. اینکه می‌بینند کسانی در این کشور هستند که به جای نگرانی برای دارو و وضعیت بیمارستان‌ها به دنبال لباس جراحی اسلامی هستند.

🔹فکر می‌کنم جدی‌ترین نهادی که در کشور احتیاج به امربه معروف دارد همی ستاد امربه معروف است. ستادی که به نظر می‌رسد دوست دارد با تصمیماتی که می‌گیرد، مردم را عصبانی کند تا آنها را به سمت خوبی‌ها هدایت کند.

🔹اینگونه تصمیمات مثل آن می‌ماند که خانواده‌ای درگیر اجاره خانه، خرید جهیزیه، شهریه دانشگاه و هزار مشکل بزرگ و کوچک دیگر باشد و سرپرست خانواده تصمیم بگیرد برای فرزندان کتونی مخصوص صخره نوردی آنهم از نوع یخی بگیرد.

🔹مردم با خود می‌گویند همه مشکلات کشور حل شده است و مانده همین اتاق عمل؟! مردمی که برای رسیدن به اولیات زندگی خود همچون فرهاد تیشه به دست گرفته‌اند و در حال تراشیدن کوه هستند تا شاید بتوانند یک زندگی معمولی برای خود دست و پا کنند.

🔹جامعه در این مدت‌ بحران‌های زیادی را پشت سرگذاشته و معلوم نیست چرا برخی نهادها دوست دارند با دادن طرح‌های عجیب و غریب و یا زدن حرف‌های غیرعقلانی جامعه را به سمت تنش پیش ببرد.

🔹بماند که چنین طرح‌هایی در زمانی که جامعه وضعیت به سامانی هم دارد، منطقی به نظر نمی‌رسد. نگارنده اگر جای دبیر ستاد امربه‌معروف بود، در هر اداره و سازمان دولتی یک میز می‌گذاشت و کارمندان را معروف بزرگ که همان خدمت به مردم است دعوت می‌کرد. من بودم به مدیران می‌گفتم که استفاده از اموال دولتی برای مصارف شخصی یک منکر بزرگ است که نباید انجام شود. می‌رفتم و می‌گفتم شایسته سالاری باید در دستور کار قرار بگیرد نه اینکه فامیل بازی.

🔹قوانین مخصوص به هر بخش و قسمتی را چاپ می‌کردم و در اختیار کارمندان و مردم می‌گذاشتم تا آنها با وظایف خود آشنا شوند. اصلا به بیمارستان‌ها می‌رفتم و با مردم، پزشکان و پرستاران در مورد حقوق بیمار و کادر درمان صحبت می‌کردم.

🔹می‌بیند می‌شود در این ستاد هزار کار بزرگ انجام داد که مردم آنها را حس کنند و ببیند می‌شود بدون جنجال و حاشیه سازی هم امربه معروف کرد.

🔹هزاران اتاق جلوتر از اتاق عمل در صف امر به معروف هستند. شاید وقت آن است که به رئیس و دبیر ستاد امر به معروف این دیالوگ معروف فیلم آژانس شیشه‌ای را یادآوری کنیم که « اصل مربی، حاشیه نوچ!»

دیدگاهتان را بنویسید