🔹فرهیختگان نوشت: درحال حاضر در ایران بیش از دو میلیون شرکت وجود دارد که ۶۵۰ هزار واحد از آنها غیرفعال و نزدیک به ۱.۴ میلیون از آنها فعال هستند. همچنین از ۱.۴ میلیون شرکت، حدود ۱.۱ میلیون شرکت (معادل ۸۰ درصد از کل شرکت‌های فعال) فاقد پرونده مالیاتی هستند.

🔹نکته دیگر این است که بیشترین رشد شرکت‌ها در دو دوره جهش درآمدهای نفتی کشور (سال‌های ۵۲ تا ۵۶ و سال‌های ۸۵ تا ۹۰) رخ داده است.

🔹حجم بالای شرکت‌های فعال اما فاقد پرونده مالیاتی زمانی که در کنار سال‌های جهش تاسیس شرکت‌های قرار می‌گیرد، این تلقی را ایجاد می‌کند که بخشی از این شرکت‌ها به دلایل غیراقتصادی همچون بهره‌مندی از عواید واردات در زمان وفور درآمدهای نفتی، بهره‌مندی از تسهیلات بی‌حدوحصر و پولپاشی دولت‌ها برای ایجاد اشتغال، تحریک تشکیل سرمایه از سوی دولت با افزایش مصارف بودجه عمرانی در دوره وفور درآمدهای نفتی و در نگاه بدبینانه برای بهره‌مندی از رانت‌های ریالی و ارزی شکل گرفته است.

این افراد ۱۰۰ تا ۱۴۰ شرکت دارند

🔹بررسی فرهیختگان از افرادی که بیشترین شرکت‌ها به نام آن‌هاست نشان می‌دهد، به نام علی ابراهیمی‌کردلر ۱۳۷ شرکت ثبت‌شده وجود دارد. وی رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی گلرنگ است. مهدی فضلی دومین نفری است که به نام وی تعداد ۱۲۶ شرکت ثبت‌شده وجود دارد. محمد شرکت‌بزازان دیگر فردی است که به نام وی ۱۲۴ شرکت ثبت‌شده وجود دارد. وی هم در سال‌های گذشته عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی گلرنگ بوده.

🔹رضا مأکولاتی سومین نفری است که به نام وی ۹۹ شرکت ثبت شده. ماکولاتی در صفحه مجازی شخصی، خودش را بنیانگذار گروه سرمایه‌گذاری هلدینگ مرآت، بنیانگذار و مدیرکل بنیاد خیریه ملی ایران و کارآفرین برتر ملی ۲۲ سال متوالی کشور معرفی کرده. فخری زره‌تن نیز که ۸۹ شرکت به نامش ثبت شده، در گروه شرکت‌هایی است که رضا مأکولاتی در آنها حضور دارد. مهدیه عزیزعینی و زهرا عزیزعینی اولی با ۹۸ شرکت و دومی با ۸۳ شرکت، دو نفری هستند که در اغلب شرکت‌ها نام این دو در کنار هم دیده می‌شود. حمیدرضا جبینی با ۹۴ شرکت، رقیه فرجی‌مزرعه‌خلف با ۸۴ شرکت و حسن علوی با ۸۳ شرکت در رتبه‌های بعدی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید