مجلس تصویب‌کرد تا پزشکان متخصص‌زن در منطقه‌ خدمت پزشکان‌ متخصص‌مرد باشند. مقررشد به ازای تولد هر فرزند ۶ماه از تعهدات پزشک‌متخصص کاسته شود.

فردای اقتصاد: توزیع‌عادلانه‌پزشکان در کشور بحث داغ است. بیش از ۶۰درصد پزشکان در کلان‌شهرها و مراکزاستان‌ها مستقر هستند. طرحی در مجلس برای توزیع عادلانه پزشکان در مناطق محروم درحال بررسی است. به گفته محمدعلی محسنی‌بندپی، ‌رئیس فراکسیون‌ سلامت‌مجلس، مجلس تصویب کرد تا پزشکان متخصص زن در منطقه خدمت پزشکان متخصص مرد باشند.

وی گفت: ما تلاش می‌کردیم تا همسران پزشک جایی باشند که وزارت بهداشت تعیین می‌کند. اگر به فرض نیاز وزارت بهداشت به خانم پزشک در شرق استان سیستان و بلوچستان هست آقای متخصص از مناطق محروم غرب استان به جنوب استان بیاید.

محسنی بندپی افزود: همچنین مقررشد به ازای تولد هرفرزند ۶ ماه از تعهدات پزشک متخصص کاسته شود. دوره‌های تخصصی ما چهارساله است اگر قرار باشد ۸ سال دوره تعهدشان باشد و سه فرزند داشته باشند مشوق های مناسبی در نظر گرفته شده است. اگر خانمی در طول خدمتش، ۳ زایمان داشته باشد یک سال‌ و نیم از دوره تعهدشان کاسته می‌شود و به ازای هر فرزند هم ۹ ماه مرخصی زایمان می‌گیرد و در عین‌حال کنار شوهرش هم هست و در زمان باروری هم به تکامل خود و مسیر اصلی و طبیعی زندگی خودشان هم می‌رسند.
 افزایش تعرفه پزشکان متناسب با نرخ تورم 

 امیدواریم در مراحل بعدی بررسی این طرح به بررسی مشکلات پزشکان عمومی، ‌کادر درمان و پیراپزشکان هم بپردازیم و درعین حال به نیازمندی‌های مناطق محروم هم توجه کنیم. یکی از معضلات ما در نیروی پزشکی عدم ماندگاری پزشکان نه تنها در مناطق‌محروم بلکه در کشور است. پشت تریبون مجلس‌گفتم‌ اگرقرار باشد که خدای ناکرده بعدها مبتلا به پزشکان هندی، فیلیپینی و بنگلادشی شویم و به آنها حقوق دلاری دهیم همان دلار را به پزشکان ایرانی دهیم تا درکشور و درمناطق محروم بمانند. مطالعه بر انگیزه‌های ماندگاری پزشکان نه تنها در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی می‌شود بلکه در طرح فعلی مجلس هم تلاش شده تا به آن توجه شود.

 وی همچنین از به روزشدن تعرفه‌های پزشکی خبرداد و گفت: در این طرح، بحث به روزرسانی تعرفه‌های پزشکان با در نظر گرفتن نرخ تورم نیز مدنظر قراردارد. از زمان استیضاح وزیر صمت تا اعطای کارت زرد به ایشان نرخ خودرو افزایش داشت. خب پزشک هم همین خودور را سوار می‌شود فعلا تعرفه‌های پزشکان ثابت است و پزشکان را نه در مناطق محروم و نه درکشور داریم. افزایش تعرفه پزشکان الزاما برابر با افزایش فشار به بیماران نیست. قراراست فشار این افزایش تعرفه به دوش بیمه‌ها بیفتد. چنین موضوعی پارسال و در زمان حذف ارز ۴۲۰۰ در ذهن ما بود ولی با مقاومت‌های جدی روبه‌رو شد که تبعات و آثارش را الان می‌بینیم.

دیدگاهتان را بنویسید