اگر نتیجه این افشاگری انسداد گفتگو باشد، خواست تندروان غربی محقق شده است. نتیجه این افشاگری باید به هوشمندتر شدن مذاکرات از سوی ایران منجر شود.
با انتشار فایل صوتی محرمانه‌ای از رابرت مالی نماینده ویژه تعلیق شده آمریکا در امور ایران افشا کرده که ایالات متحده به دنبال احیای برجام و سپس استفاده از این توافق به عنوان نقطه شروع برای اعمال فشار بیشتر بر ایران است. حمایت از ایران مساله ای که است برخی در آمریکا رابرت مالی را به آن متهم می کنند و در حال حاضر اف بی آی تحقیقاتی در این زمینه را در پیش گرفته است. در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده که اطلاعات بیشتری از پرونده مالی منتشر خواهد کرد. با پیچیده تر شده ابعاد این ماجرا مشخص نیست مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن به کدام سمت و سو خواهد رفت. برخی معتقدند که پرونده برجام اولویت خود را در دستگاه سیاست خارجی آمریکا از دست داده است. در مقابل، گروه دیگری از کارشناسان معتقدند تغییر در وضعیت رابرت مالی اثری در مواضع کلان ایالات متحده ایجاد نمی‌کند.

مجید تفرشی پژوهشگر و تاریخدان در این رابطه می گوید: این نوع دیدگاههای چند لایه پنهان و آشکار اصلا عجیب و بی سابقه نیست چرا که برای تاثیرگذاری بر روی طرف مقابل صورت می گیرد. از طرفی ایران نیز نباید نسبت به این موضوع اشتیاق نشان دهد و عنوان کند که اطلاعاتی را از قلب دشمن به دست آورده است. به این دلیل که نمی توان افشای چنین اطلاعاتی را یک خبر خوش تلقی کرد چرا که گاهی جناح رقیب در ایالات متحده از این فرصت استفاده کرده و در تلاش هستند تا باب گفتگو با ایران بسته شود. هدف این جناح در آمریکا نیز چیزی جز ترک میز مذاکره و بهم زدن آن نیست. باید توجه داشت که خروجی این افشای فایل صوتی می تواند انفعال، بر هم خوردن مذاکرات و ادامه تحریم ها باشد که این دقیقا خواست لابی صهیونیستی و نئوکان های آمریکایی است. بروز چنین اتفاقی در صورتی می تواند مفید واقع شود که ایران را به سمت مذاکره هوشمندانه سوق دهد تا با خواندن دست طرف مقابل بتواند امتیازات مورد نظر خود را کسب کرده و در مقابل آن امتیازات کمتر و معقول تری را به طرف مقابل بدهد.اگر ایران از ادامه مذاکرات منصرف شود خواست اسرائیلی ها و نئوکان ها و کسانی که منشأ اصلی این فایل صوتی بوده اند محقق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید