سیدجلال ساداتیان سیدجلال ساداتیان

زمانی که نمی‌توان به توافقی دائم در شرایط کنونی دست یافت، نباید اصل توافق را زیر سوال برد. به نظر، طرفین برجام به این نتیجه رسیده‌اند زمانی که نمی‌توانند توافق وین را به صورت کامل احیا کنند، پس نباید خطی هم بر آن کشیده و باید تلاش کننده که بخشی از این توافق که نتیجه یک دهه مذاکرات بوده است، احیا شود. به قول شاعر: آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید.
توافق نانوشته برای احیای برجام
سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن نوشت: ایران و غرب در تلاش هستند به قدر رفع تشنگی از برجام استفاده کنند. آمریکایی‌ها از طرفی به دنبال آن هستند که با احیای برجام نفعی در انتخابات برای خود ایجاد کرده و امتیازاتی به دست آورند. برای نمونه ضمن توافق با ایران و اعلام این مساله به افکار عمومی که در برابر هسته‌ای شدن ایران ایستاده، زندانیان آمریکایی در ایران را هم آزاد کنند و این دو مورد دستاورد مهمی برای بایدن در آستانه انتخابات آمریکا خواهد بود.

دستاوردی که می‌تواند برخی آرای ریخته شده وی به علت مسائل مختلف را مجدد به سبد بایدن سرازیر کند. با این وجود آمریکایی‌ها هراس دارند که اگر توافقات بلندمدتی انجام دهند این توافقات باعث شود جمهوریخواهان از کاه کوه ساخته و آن توافق را به چکشی علیه آنها تبدیل کنند. از این منظر آمریکا با احتیاط در حال تصمیم سازی در مورد پرونده هسته‌ای ایران است. از سوی دیگر در تعداد زندانی‌هایی که قرار است بر اساس آن در بین ایران و آمریکا رفع تنش صورت گیرد، اختلاف به وجود آمده است.

درخواست آنها در ابتدا آزادی تعدادی از زندانی‌ها بوده که از قرار معلوم اکنون بر آن تعداد افزوده شده و به عبارت بهتر آمریکایی‌ها در این مورد نیز درخواست‌های دیگری از ایران دارند و این مساله ممکن است تبادل زندانیان را با تاخیر روبه‌رو کند. این موارد ضمن توافقاتی که به صورت مذاکرات غیر مستقیم پیش بینی شده است، در حال پیشرفت است اما اکنون با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. مساله هسته‌ای و توافق ایران با غرب در این ارتباط آنقدر پیچیده است که در هر مرحله چالش‌های جدیدی پیش روی آن به وجود می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید