توضیحاتی دربارۀ عبارت «تصمیمات سخت» در صحبت‌های قالیباف

در توضیحات خبرگزاری خانۀ ملت آمده است:

«در روزهای اخیر یکی از جملات رئیس مجلس، در جمع اعضای نظام مهندسی، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها داشته و البته در این میان برخی یا به تصور اینکه تاکنون چنین تأکیداتی از سوی دکتر قالیباف انجام نشده یا به قصد تخریب، دربارۀ آن دست به خیال‌نویسی زده‌اند.

محمدباقر قالیباف در این نشست که هفتۀ گذشته برگزار شد، در بخشی که دربارۀ الزامات برنامۀ هفتم توسعه سخن می‌گوید، تأکید کرده بود: «کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است که باید بگیریم و پای آن بایستیم تا با یک برنامۀ ۵ساله ثبات اقتصادی را به کشور برگردانیم». برخی از روی عدم اطلاع و برخی دیگر از جمله رسانه‌های معاند فارسی‌زبان با هدف تخریب رئیس مجلس، این جمله را به‌غلط به موضوع بنزین متصل کرده و حتی ادعا کرده‌اند که در همین روزها قیمت بنزین گران خواهد شد. این ادعای خلاف واقع درحالی است که:

۱- این ادعا خیال‌پردازی و غیرواقعی بوده و کوچک‌ترین نسبتی با صحبت‌های رئیس مجلس ندارد.

۲- این نخستین بار نیست که رئیس مجلس بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های شجاعانه و سخت تأکید دارد. در سال‌های اخیر به‌خصوص در سه سال گذشته، آقای قالیباف بارها از تصمیم‌های سخت و شجاعانه سخن گفته و در نقطۀ کانونی آن بر «جهاد تصمیم» به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مدیریت کشور در شرایط کنونی بارها تأکید کرده و گفته بود که این‌گونه تصمیم‌ها، لازمۀ اصلاح حکمرانی و حل مسائل است. از جمله:

ــــ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، مراسم بزرگداشت سال‌روز شهادت شهید چمران: «تغییر و تحول و بازسازی نظام حکمرانی در کشور نیازمند تصمیماتی است و افرادی که می خواهند تصمیم بگیرند باید بدانند که تصمیمات ‘سخت و تلخ’ باید بگیرند. در جهاد تصمیم باید شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشند».

ــــ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲، نشست زنان و مشارکت سیاسی: «باید بتوانیم با تصمیمات مهم و شجاعانه در همۀ عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و به‌ویژه با اولویت اقتصادی، مسائل را حل کنیم».

ــــ ۲ شهریور ۱۴۰۱، جلسۀ نظارت ستادی از استان لرستان: «به مدیران قوی و امین در کشور باید اجازه و میدان داده شود تا با شجاعت تصمیم بگیرند. امروز تحول در کشور و حل مشکلات نیازمند شجاعت در مدیران است تا بتوانند خردمندانه مشکلات را حل کنند».

ــــ ۲۸ فروردین ۱۴۰۱، نشست مشترک دولت و مجلس: «جهاد تصمیم رمز تبدیل فرصت‌های با ریسک به تحولات بزرگ در کشور است. در سال ۱۴۰۱، در آستانۀ تنظیم برنامۀ هفتم توسعه هستیم، لذا باید اجازه دهیم تصمیمات شجاعانه گرفته شود، چراکه با تصمیم‌های بزرگ می‌توانیم جراحی‌های بزرگ و تحولات بزرگی را ایجاد کنیم. تأخیر و تردید و تغییر نباید دامن جبهۀ انقلاب را در تصمیمات شجاعانه بگیرد».

ـــــ ۱۶ دی ۱۴۰۱، یادوارۀ شهدای شهرستان نی‌ریز استان فارس: «ما در اقتصاد نیازمند تصمیمات دقیق و شجاعانه هستیم تا بتوانیم شرایط را تغییر دهیم».

در حقیقت، «جهاد تصمیم» کلیدواژۀ اساسی رئیس مجلس دربارۀ موضوعات اساسی کشور است. قالیباف تأکید دارد که تصمیم‌ها «باید شجاعانه و با مسئولیت‌پذیری باشد، [به‌صورتی که وقتی آن تصمیم را گرفتی] حاضر باشی آبرو و مال و جان خود را در راه آن بگذاری».

کم‌ترین انتظار از کسانی که دست به تحلیل و تفسیر می‌زنند، این است که قبل از آن که بخواهند مطلبی نگارش کنند، اندکی برای بررسی سخنرانی‌های گذشته وقت بگذارند تا اگر به سؤالاتشان پاسخ داده نشد، آنگاه دست به تحلیل‌سازی بزنند.»

دیدگاهتان را بنویسید