روابط عمومی دانشگاه تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: برخی پایگاه‌های خبری و مطبوعات در روزهای اخیر از کلیدواژه «اخراج اساتید» در عناوین خبری خود استفاده کرده و این نوع اخبار را در جایگاه‌های ویژه و نخست خود جانمایی می‌نمایند. اصرار بر تکرار و استمرار نشر این کلیدواژه در حالی است که رئیس محترم دانشگاه تهران و معاون محترم آموزشی دانشگاه تهران در روزهای اخیر طی گفتگوهایی صریح با رسانه‌های جمعی، بر این مهم تاکید نموده‌اند که طی دو سال اخیر هیچ موردی مبنی بر «اخراج هیات علمی» در دانشگاه تهران رخ نداده است.

از آنجا که رصد و بررسی سیر تولید و نشر پیام‌هایی با اسم رمز «اخراج اساتید»، حکایت از تراوش آن‌ها از اتاق فکری دارد که حتی حاضر است سرمایه اجتماعی و آرامش و اعتبار نهاد علم را هزینه اهداف جناحی خود نماید، و همچنین با توجه به اینکه سکوت در برابر این نوع پیام‌ها می‌تواند بسترساز اشاعه دلالت‌هایی مبنی بر «تحدید دانشگاه» و «ناامیدی در اصحاب علم» باشد، لکن روابط عمومی دانشگاه تهران بر خود فرض می‌داند در چارچوب سهمی که برای ارتقای بینش عمومی نسبت به «اخبار جعلی» (Fake news) دارد، به تشریح ابعاد چرایی جعلی بودن آن‌ها بپردازد.

تولیدکنندگان اخبار جعلی، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، آنچه که در واقع «عدم ارائه واحد درسی به یک مدرس مدعو و حق‌التدریس» است را تحت عنوان «اخراج استاد دانشگاه تهران» نشر می‌دهند. این در حالیست که هر کدام از این کسوت‌ها دارای معنای خاص خود در ادبیات آکادمیک بوده و از منظر قواعد حقوقی نیز رابطه صاحبان هر کدام از این عناوین با دانشگاه متفاوت است. همچنین بدون تردید، مدرسان محترم که به صورت حق‌التدریس دارای تجربه همکاری با دانشگاه هستند نیز خود بر جایگاه استادی دانشگاه تهران واقف بوده و جملگی نسبت به اعضای هیات علمی که شایسته مرتبه استادی دانشگاه تهران شده‌اند، احترام ویژه قائل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید