بازرسی‌ها براساس موازین دقیق قانونی و شرعی و با رعایت حفظ حریم خصوصی افراد انجام می‌شود

خبرگزاری قوه قضاییه:

🔹 بازرسی بدنی از متهمان و محکومان قبل از ورود به زندان در حال حاضر با استفاده از تجهیزات فناوری روز صورت می‌گیرد.

🔹البته در نظام‌های زندان‌بانی کشورهای غربی نیز، علی‌رغم دسترسی به آخرین فناوری‌های روز، همچنان در موارد لازم، بازرسی‌های فیزیکی به‌کار گرفته می‌شود.

🔹در ایران نیز، با توجه به اینکه امکان وارد‌کردن اقلام ممنوعه از قبیل تلفن همراه، مواد مخدر، سیم کارت و … به زندان از سوی افراد وجود دارد در برخی از موارد خاص که نیاز به بررسی کامل بدن وجود دارد، این‌گونه بازرسی‌ها با رعایت موازین قانونی، شرعی و حفظ حریم خصوصی افراد انجام می‌شود و بدیهی است که در این راستا بازرسی زندانیان زن صرفا توسط مامورین زن صورت می‌گیرد.

🔹همچنین برخلاف ادعاهای مطرح شده، در این بازرسی‌ها، هیچگونه تصویری ثبت و ضبط نمی‌شود و با رعایت تمام پروتکل‌ها، بازرسی بدنی انجام می‌شود.

🔹طرح ادعاهایی مبنی بر روال بازرسی‌ها با برهنه‌کردن افراد در ادامه پروژه سیاه‌نمایی از ایران در خارج از کشور است که متاسفانه در داخل نیز عده‌ای با بیگانگان هم‌نوایی می‌کنند و همان سخنان تکرار می‌شود.

🔹در سال‌های اخیر و بویژه در دوره تحول و تعالی در قوه قضاییه، تاکیدات بسیاری در رابطه با حفظ کرامت متهمان و محکومان صورت گرفته و اقدامات ویژه‌ای نیز انجام شده است که می‌توان به دستورالعمل «تبیین حقوق بازداشت‌شدگان، رعایت کرامت آنان و نحوه نظارت بر بازداشتگاه‌ها» اشاره کرد.

🔹چنانچه کسی ادعا دارد که خارج از موازین فوق‌الاشاره مورد بازرسی قرار گرفته، میتواند مصادیق را به بازرسی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ارائه کند تا موضوع پیگیری شود. قاعدتا ادعاهایی که بدون سند و مدرک مطرح شوند، طبق روال گذشته مورد پیگیری و پیگرد قضائی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید