شهریار حیدری: جنگ به نفع هیچ کس نیست . طالبان به خوبی می‌داند که ایران قدرت برتر است. ما هنوز از ابزارهای سبک استفاده کردیم.
«رشادت پنج نیروی مرزبان که در برجک دیدبانی مرزسراوان بودند و با وجود هشدارهای طالبان تا آخرین لحظه برج را ترک نکرده و برای حفظ خاک وطن از جان خود گذشتند نیازمند تقدیراست.» شهریارحیدری عضوکمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این جملات آخرین جزییات تنش مرزی بین ایران و افغانستان که به شهادت چهار نیرو ی مرزبانی و به کمارفتن یک نفر دیگر منجر شد را تشریح کرد.

به گزارش فردای اقتصاد، در پی این درگیری، طرح تقویت مرزبانی کشور که از مدت‌ها پیش درکمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی بود دوباره به روی میزاین کمیسیون برگشته و هم اکنون این طرح در مجلس در حال بررسی است.

به گفته شهریار حیدری، امنیت مرزها به صورت دو جانبه و با راهکار دیپلماسی باید اداره شود. از دو هزار و تا ۷۰۰ کیلومتر مرز ما با پاکستان وافعانستان که ایران به تنهایی دارد بیش از۲ هزار کیلومتر این مرز را مدیریت می‌کند. نیازمند حضور نیروهای پاکستان و طالبان هستیم. البته طالبان به معنی مرزبان؛ نه به این معنی که الان وجود دارد و صبح یک فرمانده و بعدازظهرهم یک فرمانده وجود دارد و هر جورکه می‌خواهند رفتار می کنند. اینها در شان یک کشور مستقل مثل افغانستان نیست که نیروهای طالبان بیایند و هیچ کدام تحت هیچ قاعده ومنطقی نیست. تداوم چنین رفتارهایی نهایتا به همین تنش‌ها منجر می‌شود و چه بسار اگر در آینده ادامه پیدا کند درگیری‌های بیشتری داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید