✍️تریتا پارسی

🔹یک مثال تاریخی وجود دارد که نشان می‌دهد انتقام ایران از اسرائیل قابل پیشگیری بود.

🔹ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلوگیری کردند، با اینکه این حمله یک نقض آشکار از قوانین بین‌الملل بود.

🔹ایرانی‌ها در واکنش های خود اشاره کرده‌اند که اگر شورای امنیت حمله اسرائیل را محکوم کرده بود، ایران ممکن بود از انتقام‌گیری خودداری کند.

🔹بیشتر ناظران، این ادعای ایران را رد و‌ ادعا کردند که تهران به هر حال دست به عملیاتی علیه اسرائیل می‌زد.

🔹اما یک مثال تاریخی وجود دارد که در آن ایران واکنش نشان داده و به حمله به یک کنسولگری ایران پاسخ نداده است زیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد به سرعت واکنش نشان داده و جلوی انتقام‌گیری ایران را گرفته است.

🔹این واقعه در سپتامبر ۱۹۹۸ رخ داد. طالبان به تازگی مزار شریف در افغانستان را گرفته و به کنسولگری ایران در آنجا حمله کرده و چندین دیپلمات ایرانی را ترور کرده بود. من در آن زمان برای نمایندگی دائم سوئد در سازمان ملل مشغول به کار بودم و سوئد نه تنها عضو شورای امنیت بود، بلکه در آن ماه ریاست شورای ملل را بر عهده داشت.

🔹درخواست ایران از سوئد واضح بود: با وجود آنکه ایران در مرز با افغانستان حالت آماده به حمله داشت، یک محکومیت قوی توسط شورای امنیت و ریاست آن می‌توانست به ایران فرصت خروج با عزت را فراهم کند و از جنگ بزرگ‌تر جلوگیری کند.

🔹سوئد تضمین کرد که حمله به کنسولگری – یک نقض آشکار از کنوانسیون وین – به شکل مناسب محکوم شود. ایران هرگز به صورت نظامی به طالبان پاسخ نداد، این در حالی بود که تجاوز طالبان آشکار بود.

🔹در هر دو مورد، به یک کنسولگری ایران حمله شده بود و چندین مقام ایرانی کشته شده بودند. در هر دو مورد، ایران نخواست به جنگ برود. اما در یک مورد، شورای امنیت تجاوز را محکوم کرده و از انتقام‌گیری ایران جلوگیری کرد. در مورد دیگر، آمریکا، بریتانیا و فرانسه حمایت خود را از اسرائیل بالاتر از قوانین بین‌الملل قرار دادند و جلوی شورای امنیت را گرفتند تا حمله را محکوم نکند.

🔹بدون شک، واقعه سال ۱۹۹۸ نشان نمی‌دهد که انتقام‌گیری امروز ایران از اسرائیل قابل جلوگیری بود. اما نشان می‌دهد که فرصتی برای کاهش تنش وجود داشت که آمریکا / بریتانیا / فرانسه آن را نادیده گرفته یا رد کردند.

🔹باز هم، این با سابقه بایدن در ۷ ماه گذشته کاملاً همخوانی دارد زیرا او همه فرصت ها برای کاهش تنش و پایان دادن به جنگ در غزه را نادیده گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید