توماس فریدمن ستون نویس نیویورک‌تایمز ۵ مارس در این روزنامه آمریکایی نوشت:

🔹من هفته گذشته دو روز را در میان هفت پایگاه نظامی ایالات متحده در غرب اردن و شرق سوریه با فرمانده ارشد سنتکام خاورمیانه‌ای آمریکا، یعنی ژنرال مایکل کوریلا گذراندم.

🔹اینجا جنگ دیگری است که اندکی پس از جنگ اسرائیل و حماس، آغاز شده است.

🔹این جنگ دیگر خاورمیانه، ایران و نیروهای نیابتی آن را در برابر شبکه کوچک پایگاه‌‌‌های ایالات متحده در سوریه، اردن و عراق قرار می‌‌‌دهد.

🔹این شبه‌نظامیان شیعه نزدیک به ایران در عراق و جنبش حوثی در یمن ممکن است تهدیدهایی مرگبار به نظر نرسند، اما فریب نخورید.

🔹آنها یاد گرفته‌اند که مسلح باشند، تطبیق پیدا کنند و برخی از پیچیده ترین سلاح‌های دقیق جهان را به کار گیرند.

🔹این تسلیحات ادعایی ارائه شده توسط ایران، می‌تواند شعاعی به عرض ۵۰۰ مایل را هدف قرار دهد.

🔹در بازی‌های ویدئویی سربازان و ملوانان جوان آمریکایی که در مقابل این نیروها قرار گرفته‌اند، دندان‌های خود را نشان داده‌اند، اما اکنون خود را در حال بازی واقعی می‌بینند.

🔹آمریکایی‌‌‌ها ممکن است ندانند که با ایران در حال جنگ هستند، اما سپاه پاسداران ایران مطمئنا می‌‌‌داند که از طریق نیروهای نیابتی خود در یک جنگ سایه با آمریکا قرار دارد و اگر یکی از این نمایندگان ایرانی موفق شود به یک کشتی جنگی ایالات متحده یا یکی از پایگاه‌های ایالات متحده در اردن یا سوریه حمله کند می‌تواند تلفات جمعی روی دست آمریکا بگذارد.

🔹این وضعیت مطمئنا درگیری ایران و آمریکا را از سایه بیرون می‌‌‌آورد و به یک جنگ مستقیم در منطقه‌‌‌ای تبدیل می‌شود که جهان بیش از همه به نفت آن وابسته است.

🔹این جنگ دیگر خاورمیانه در ۱۷ اکتبر، ۱۰ روز پس از هفت اکتبر زمانی که ایران به وضوح تصمیم گرفت تا تمام نیروهای نیابتی خود را تقویت کند، آغاز شد.

🔹چیزی که من با اطمینان می‌‌‌دانم این است که به سه دلیل، این خطرناک‌‌‌ترین بازی در هر کجای کره زمین است./

دیدگاهتان را بنویسید