رئیس کانون صرافان اعلام کرد: با توجه به ادامه‌دار بودن کاهش قیمت ارز در بازار طی روزهای آتی، به مردم توصیه می‌شود برای جلوگیری از ضررهای سنگین، فعلا به این بازار وارد نشوند.

در آخرین روز فعالیت بسیاری از بازارهای اقتصادی در هفته جاری (پنج‌شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱)، قیمت‌ها در بازار دلار و طلا نزولی شدند و کار تا جایی پیش رفت که رییس کانون صرافان گفته مردم فعلا به این بازار وارد نشوند.

پس از آنکه در روزهای قبل، قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز روندی افزایشی به خود گرفت، از اواسط هفته جاری، بانک مرکزی توانست بازار را مدیریت کند و امروز نیز روند کاهشی قیمت‌ها ادامه پیدا کرد.

با کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار امروز، رییس کانون صرافان به مردم هشدار داد. رئیس کانون صرافان اعلام کرد: با توجه به ادامه‌دار بودن کاهش قیمت ارز در بازار طی روزهای آتی، به مردم توصیه می‌شود برای جلوگیری از ضررهای سنگین، فعلا به این بازار وارد نشوند.

مدیریت بازار از سوی بانک مرکزی نیز همچنان ادامه دارد. مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا از عرضه ارز در مرکز مبادله دو برابر تقاضا و معاملات انجام شده خبر داد و گفت: تا شب گذشته ۱۲۸۳ مسافر معادل ۶۳۸ هزار یورو ارز از طریق این مرکز دریافت کرده‌اند.

در بازار طلا نیز قیمت‌ها ریزشی بودند. به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم افزایش بالغ بر ۲۰ دلاری اونس جهانی طلا، به دنبال سیاست بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز و ایجاد ثبات بر روی آن، روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که از روز دوشنبه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد؛ به گونه‌ای که ۲.۵ میلیون تومان از بهای سکه کاسته شد.

بازار بورس که در روزهای گذشته، صعودی قابل توجه را ثبت کرده بود، امروز سرانجام متوقف شد. شاخص کل بورس امروز با ۱۶ هزار و ۳۵۰ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۹۲۴ واحد کاهش در رقم ۵۳۷ هزار و ۸۷۰ واحد ایستاد.

در گفت‌وگویی با رییس سازمان بورس، به تحولات اخیر شاخص پرداخته‌ایم مجید عشقی، با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است که بازار سرمایه معمولا با یک فاصله‌ای به برخی متغیرهای بنیادی واکنش نشان می‌دهد، درمورد دلیل صعود بازار سرمایه در روزهای اخیر توضیح داد: افزایش نرخ ارز که باعث افزایش فروش صادراتی شرکت‌ها و درامدهای ناشی از صادرات شرکت‌ها شده است، با یک فاصله‌ای در بازار سرمایه اثر گذاشته و صعود این روزهای بازار طبیعی است. ضمن اینکه در سال‌های گذشته ارزش سهام شرکت‌ها به دلایل مختلف و علی‌رغم اینکه درآمدها و طرح‌های توسعه شرکت‌ها مطلوب بوده رشد چندانی نداشته است.

امروز همچنین بانک مرکزی، آخرین وضعیت تورم را اعلام کرد. طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به ۴۳.۶ درصد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید