✍️احمد بخارایی

🔹در طول یک هفته گذشته سه خودکشی کادر درمان در کشور ثبت شد. انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی با اشاره به آمار بالای خودکشی در بین رزیدنت‌ها، هشدار داده که تداوم این روند زمینه‌ساز «فروپاشی نظام سلامت کشور» است.

🔹در این نامه با اشاره به اینکه «فراوانی خودکشی پزشکان جوان و دستیاران پزشکی چندین برابر از آنچه در جمعیت عمومی کشور رخ می‌دهد، بالاتر است» بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای از متخصصان با اختیارات لازم برای مداخله فوری و جلوگیری از تبدیل روند کنونی خودکشی رزیدنت‌ها به یک بحران فراگیرتر تاکید کرده است.

🔹یکی از پزشکان جوانی که خودکشی کرده، پگاه‌ طلایی‌زاد رزیدنت چشم‌پزشکی در بیمارستانی در دزفول استان خوزستان مشغول به کار بود. پس از درگذشت این پزشک متخصص جوان، همکارانش از نامه‌ای توسط او خبر داده‌اند که پیش‌تر درخواست انصراف از تحصیل داده بود.

🔹علی قانعی‌فرد، دندانپزشک طرحی در میاندوآب (آذربایجان غربی) یکی دیگر از کسانی است که خبر خودکشی او منتشر شد. چند روز پیش‌تر نیز خبر خودکشی سیامک بهروان، ‌‌رزیدنت روانپزشکی در بابل منتشر شده بود.

🔹حمید پیروی، نایب‌رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی در ایران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۶ هزار نفر در ایران در اثر خودکشی جان باخته‌اند و تعداد موارد اقدام به خودکشی در ۷ سال گذشته هم با رشد چشمگیر ۵۱ درصدی مواجه بوده است. همزمان خبرگزاری ایلنا در روز یک‌شنبه، دهم دی‌، خبر داد که یک کارگر ۴۲ ساله شهرداری مشهد که به دلایلی نامعلوم از کار تعلیق شده بود، در محوطه این شهرداری خودسوزی کرد که وضعیت جسمانی او درحال حاضر «نامناسب و خطرناک» گزارش شده است.

🔹در ماه‌های اخیر تعداد موارد اقدام به خودکشی کارگران نیز در پی افزایش مشکلات معیشتی به میزان زیادی افزایش یافته است. در روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر هم دو نفر از کارگران پتروشیمی چوار در استان ایلام در اعتراض به اخراج از کار خودکشی کردند. در یک سال گذشته، چهار کارگر دیگر این مجموعه صنعتی نیز به دلیل خودکشی جان باختند.

🔹براساس اعلام رسانه‌ها در کمتر از دو ماه اخیر پنج دانش‌آموز دختر و پسر هم در دبیرستان‌های شهرستان آبدانان استان ایلام خودکشی کرده‌اند. افزایش مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ازجمله اصلی‌ترین دلایل رشد قابل‌ تامل تعداد موارد خودکشی زنان و مردان ایرانی محسوب می‌شود.

🔹به گفته نایب‌رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی؛ ممکن است مواردی به موسسات خصوصی مراجعه کرده باشند و اقدام به خودکشی آنها ثبت نشده باشد. آمار خودکشی در ایران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵۱ درصد افزایش داشته است. تعیین‌کننده‌های سلامت روان شامل مسکن، شغل، دسترسی به خدمات آموزشی یا دسترسی به خدمات بهداشتی و درمان در افزایش خودکشی‌ها، نقش مهمی دارند و حدود ۶۰ درصد از کسانی که خودکشی می‌کنند، دچار افسردگی‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید