روزنامه هفت صبح نوشت:

🔹بعد از خريد ملك در تركيه توسط شهروندان ايراني كه موج آن به‌تازگی فروكش كرده، حالا تبليغ درباره سپرده‌گذاری در بانك‌های اين كشور براي دريافت سود بانكی، خيره‌كننده است. خرید ملک توسط ایرانی‌ها در ترکیه در مقایسه با سال گذشته ۴۵‌درصد و تاسیس شرکت هم ۴۳‌درصد کاهش پيدا كرده و به‌نظر می رسد بازار سرمايه‌گذاری روی مسكن برای دريافت اقامت هم جذابيتش را از دست داده است. درست در همين شرايط تبليغات تازه‌ای در حال پا گرفتن است.

🔹اين ادعاهای تازه به شما قول مي‌دهند كه می توانيد به‌عنوان يك شهروند خارجی، فقط با داشتن پاسپورت، در تركيه حساب بانكی داشته باشيد و از سود آن استفاده كنيد. فرآيندي كه بسيار آسان نشان داده مي‌شود؛ كه فقط با چند مدرك و دريافت كد مالياتی و دادن وكالت به شركت‌های واسطه، می توانيد از سود بانك‌های تركيه استفاده كنيد. اين شركت‌ها نياز به آدرس پستی و شماره تلفن در تركيه را برای شما برطرف مي‌كنند.

🔹اين تبليغات نه آنقدر دور از واقعيت است و نه خيلی نزديك به آن. واسطه‌ها و شركت‌هاي وكالتی چند بانك تركيه‌ای را به شما معرفی مي‌كنند و می گويند يكی از اين بانك‌ها تا سقف ۴۳‌ درصد هم به شما سود بانكی می دهند. رقم عجيب و چشمگيری است! حتی برای شما مثال می زنند كه اگر يك ميليارد تومان در اين بانك سرمايه‌گذاری كنيد، ماهانه ۳۴ ميليون تومان سود دريافت می كنيد و به نسبت بانك‌های ايرانی برای شما به‌صرفه‌تر است.

🔹روال كار هم به اين شكل برای شما توضيح داده مي‌شود: اگر پاسپورت داشته باشيد، كافی است به شركت‌ها وكالت بدهيد تا برايتان حساب باز كنند. برای داشتن حساب بانكی در تركيه به كد مالياتی نياز داريد كه آن‌هم به‌صورت آنلاين برايتان صادر مي‌شود.

🔹همين تبليغات در شرايطی كه نرخ تورم در اين كشور نسبت به سال گذشته بالاتر رفته، به شما تضمين می دهند كه تركيه جبران ضرر شما را تضمين می كند. نكته ديگری كه در اين تبليغات اعلام می شود، درصد مالياتی است كه بابت سپرده‌گذاری در بانك‌های تركيه بايد بپردازيد كه آن‌هم از سود شما كم می شود. اين سود برای سپرده‌های دلاری و يورويی بيشتر اس

دیدگاهتان را بنویسید