در نظام دینی، مردم از حاکمان و رهبران انتظار دارند در مقام عمل آنگونه باشند که در مقام نظر و سخن مینمایند!
✍️ رحمتاله بیگدلی
۱. در حکومت دینی برخی مخالفتها با دین و احکامی چون حجاب و… ناشی از علت است نه دلیل!
لذا اگر صدها دلیل هم بر حقانیت دین و موجه بودن احکام اقامه شود سر سوزنی تأثیر نخواهد داشت!
برای تبلیغ اصولی دین و توجیه احکام شرعی، عللی چون ظلم، تبعیض، فقر، فساد و ناکارآمدی باید ریشهکن شود.
در یک نظام دینی مردم از حاکمان و رهبران انتظار دارند در مقام عمل آنگونه باشند که در مقام نظر و سخن مینمایند!
۲. رونمایی از مقولاتی چون فساد اخلاقی رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی و مؤسس کارگاه حجاب و عفاف در گیلان در آستانه ماه محرم سال ۱۴۰۲ شمسی و افشای فساد سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری چای دبش در دولت رئیسی و انتقال زمینی به ارزش هزار میلیارد تومان بهنام کاظم صدیقی و فرزندانش در آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ به مثابه یک زلزله ۱۰ ریشتری ايمان و اعتقادات مردم را هدف میگیرد!
۳. هرگونه مماشات، لاپوشانی و سهلانگاری در برخورد با این نوع مفاسد میتواند آسیب جبرانناپذیر به اعتقادات و ایمان مردم بزند!
عثمان خلیفه سوم در پی شورش مردمی که از فساد دستگاه خلافت بهستوه آمده بودند به امام علی(ع) گفت:
«با مردم صحبت کن که مرا مهلت دهند تا از عهده ستمى که بر آنان رفته است برآیم.»
امیرالمؤمنین(ع) در کلامی گرانسنگ فرمود:
«مَا كَانَ بِالْمَدِينَةِ فَلَا أَجَلَ فِيهِ وَ مَا غَابَ فَأَجَلُهُ وُصُولُ أَمْرِكَ إِلَيْهِ؛
آنچه از فساد در شهر مدینه است به مهلت نیاز ندارد و مهلت برای بیرون از مدینه، مدت رسیدن فرمانت به آنجاست.»
(نهجالبلاغه، خطبه ۱۶۴)
۴. براساس این فرمایش لازمالاِتِّباع امام علی(ع) هرکس در هر مقامی کوچکترین تأخیری در قلع ریشه فساد داشته باشد هیچ نسبتی با اسلام، سنت نبوی و سیره علوی ندارد و در ادعای انقلابیگری و مبارزه با فساد یک دروغگوی تمامعیار است.
طبق دستور صریح امام علی(ع) در چنین مواردی حکومت اسلامی باید پیشقدم شود و با رسیدگی شفاف و برخورد قاطع با مفسدان از ايمان و اعتقادات مردم صیانت و حکومت را از لوث وجود مفسدان پاک کند!